Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får ställa den frågan till komvux i din kommun. Komvux i olika kommuner agerar i sådana fall på olika sätt. Jag hoppas att du får ett positivt svar och ska kunna börja fysik2 tre dagar efter att en underliggande kurs fysik1a avslutas (jag förutsätter att du får godkänt betyg i fysik1a... ). På tal om att tvunget ha godkänt betyg i fysik1a (inför fysik2) så är det, konstigt nog, en "komplicerat fråga"... Skolverket säger att det ej finns krav på att ha godkänt i en lägre kurs för att få lov att börja läsa en högre kurs men komvux i de flesta kommuner kräver ändå få se godkänt betyg i en lägre kurs först (innan de ger plats på en högre kurs, vilket kan medföra flera månaders "väntetid" - det tar ju tid att ansöka (inom ansökningsperiod och kunna uppvisa godkänt betyg och sedan ska komvux "processa ansökan"). Komvux baserar sitt agerande på att i fall man saknar godkänt betyg i en lägre kurs då saknar man "förutsättningar att klara en högre kurs med godkänt resultat" (vilket kan man ju förstå och hålla med om). "Sakna förutsättningar" kan man dock på många olika sätt; även om man har godkänt betyg i fysik1a, så kan komvux neka plats på fysik2 genom att säga att t.ex "du läser redan på heltid även utan fysik2, så vi anser att det blir för mycket studier och risken finns att du ej hinner och orkar..." eller att om komvux vet att man jobbar redan mer än på heltid t.ex jobbar 60 timmar/vecka (har två jobb) då kan komvux också säga att man saknar förutsättningar att klara av studierna (enligt komvux-bedömning), eller om man tidigare fått F i samma kurs ... samma sak här: komvux kan göra bedömning att man saknar förutsättningar att klara av kursen och få godkänt betyg och i så fall nekar ge plats på kursen.
    Det är alltså en "komplicerat fråga". Studier på högre nivå än grundskola kan, över huvudet taget, inte garanteras. Personligen hoppas jag att du får plats på kursen Fysik2 och inte ska behöva vänta i flera månader efter det att fysik1a avslutas och du får godkänt betyg i den kursen. Men, om komvux i din kommun har den "gången" att man ej kan läsa vidare direkt utan måste ansöka inom ansökningsperiod, som kanske ligger i maj och sedan invänta antagningsbesked som kanske kommer i augusti och kursen fysik2 startar (efter 22 april) nästa gång i september... det kan vara så i vissa kommuner, då kan man givetvis försöka prata med komvux-personal, förklara sin situation och be om att de gör undantag... men jag kan inte på förhand lova dig att det blir så. Varje kommun bestämmer sig ang.hur de kör antagningsprocessen till sina egna kommunala utbildningar; KomVUX är ju en förkortning för "kommunal vuxenutbildning".
    Info om studieformen Komvux finns bl a på framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare
    • Oliver11636216 : Tack för svaret. Ska höra av mig till komvux så snart som möjligt. Tänker att alternativet är att läsa fysik 1a på komvux sedan pröva fysik 2 någon gång i Maj. Vet du hur svårt det är att få platser till prövning. Behöver ju inte vara i Stockholm
    • Milla : Försök i första hand få studieplats på kursen på komvux! Du som inte är gymnasieelev får, annars, pröva i hela Sverige. Var ledig prövningstid finns få du leta själv... och det är tyvärr ont om de tiderna, svårt (ibland omöjligt) att hitta var man kan göra prövning. Suck. :(