Nu är det så att i Stockholm så har alla tekniklinjer en antagningsgräns och median på under 300 poäng, och jag har varit på flera öppet hus på olika skolor. Den skolan som verkade trevligast (Stockholms science and innovation school) har en låg antagningsgräns och en mellan låg/hög median. En av de skolor som har högre antagingsgräns och median är Bromma gymnasium. En annan är Thorildsplans gymnasium, men problemet är att jag inte riktigt är lika lockad av de skolorna för de är så stora och har lite sämre rykte. Min fråga är om utbildningen är olika även fast de har ungefär samma kurser på skolorna, och om Stockholm science and innovation school skulle vara sämre för att den har lägre merit? Jag vet ju att meriten påverkas av vem som går på skolan nu, men jag är alltså nervös över att inte kunna hålla högre betyg för att skolan har låg antagningsgräns? Borde jag söka till en annan skola?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Gå en skola med lägre meritpoäng?
Nu är det så att i Stockholm så har alla tekniklinjer en antagningsgräns och median på under 300 poäng, och jag har varit på flera öppet hus på olika skolor. Den skolan som verkade trevligast (Stockholms science and innovation school) har en låg antagningsgräns och en mellan låg/hög median. En av de skolor som har högre antagingsgräns och median är Bromma gymnasium. En annan är Thorildsplans gymnasium, men problemet är att jag inte riktigt är lika lockad av de skolorna för de är så stora och har lite sämre rykte. Min fråga är om utbildningen är olika även fast de har ungefär samma kurser på skolorna, och om Stockholm science and innovation school skulle vara sämre för att den har lägre merit? Jag vet ju att meriten påverkas av vem som går på skolan nu, men jag är alltså nervös över att inte kunna hålla högre betyg för att skolan har låg antagningsgräns? Borde jag söka till en annan skola?
3 Svar
Hej Wilma,
de siffrorna som finns är för "då-tiden"; hur det blir framöver - är det ingen som vet... :)
Om du tycker att >>>stockholm-science-innovation-school-ssis är den skola som du kommer att trivas bäst på - då tycker jag det är rätt skola för dig.
Alla Obligatoriska kurser läses ju exakt samma kurser på alla skolor; det är då samma kursinnehåll och kursmål och betygskriterier i alla de kurserna - det är centralt fastställt och du kan läsa om det på Skolverkets hemsida.
>>Programplan för Teknikprogrammet kan du se här. och de kurser som är Valbara är då 1. Inriktning /som ett paket/ - man väljer alla de olika kurser som ingår i en inriktning, för att samtliga kurser inom en inriktning måste läsas;
2. tillräckligt antal poäng inom Programfördjupningen - och på TE är det 400 p., oavsett inriktning;
3. 200 p. inom Individuellt val
och
4. tema för Gymnasiearbete.
Det som skiljer gymnasieskolorna åt, förutom att de kan vara Stora eller Små - är Vilka Valbara kurser som skola har för avsikt att erbjuda. Och just det (vilka valbara kurser...) tycker jag är viktigare än att titta på var antagningsgräns låg i fjol.
Antagningsgränsen kan ändras rätt mycket... - år vilket håll som helst; och medianen visar "medelbetyg" - det finns på varje skola några som har mycket högre än de betygen - ... sedan kan det vara rätt trevligt att vara "bäst i klassen" kanske?! :)
Betygskriterier är nuförtiden Absoluta, dvs läraren bör inte jämföra elver med varandra, utan endast jämföra elevernas kunskaper med kursmålet och sätta betyg utifrån det - därför bör det inte spela någon som helst roll (för hur höga betyg du kommer att få) om de övriga elever i klassen har på grundskolan haft högre eller lägre betyg.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig i ditt beslut om gymnasieval!
Lycka till!
ANNA
Hej Wilma, vi har fått svar från rektor på en av Stockholms gymnasieskolor. Läs gärna rektors svar nedan; hoppas det blir till hjälp för dig i ditt gymnasieval:
"Rykten är något som ofta bygger på det som hänt längre tillbaka i tiden och behöver inte alls stämma med hur en skola är just nu. Det är viktigt att gå på öppna hus, prata med elever och lärare och försöka ta reda på hur skolan är nu och om det är en skola som kan passa dig.
När det gäller intagningspoängen så är de kopplade till både elevers intresse för skolan och hur många klasser som skolan tar in, fler klasser ger lägre intagspoäng. Intagningspoängen säger egentligen inte så mycket om hur skolan och lärarna är men så klart en del om vilka förkunskaper ens klasskompisar kommer att ha. Jag vet att ungdomar gärna vill gå på skolor med höga intagningspoäng och det kan säkert vara bra för vissa. Glöm inte att det också kan finnas fördelar att gå på skolor med lite lägre intagningspoäng, t ex lägre stress och lättare att få hjälp eftersom skolor med lite lägre intagningspoäng ofta har lärare som är vana att hjälpa och stötta för höga betyg och också ofta fler specialpedagoger och resurspedagoger.”
Hej igen,
jag har samrått med kollegorna och vi kom fram till att vi vill råda dig prova-på /skugga/ på de skolorna som du är intresserad av; de flesta gymnasieskolor erbjuder möjlighet att "skugga", bli elev för en dag - eller i alla fall en halvdag /för- eller eftermiddag i så fall/. boka "skuggning" kan man ofta själv med den gymnasieskola som det gäller; du kan också få hjälp på din grundskola - SYV på din grundskola kan kontakta gymnasieskolan och boka "skuggning" för dig.
Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
Daniel
Hej Wilma, vi har fått svar från rektor på >>>den skola som du är intresserad av, var god läs hans svar nedan;
Hej,
Jag skulle svara 3 saker:
1. Ser man på skolan antagningsprofil så är ca 40% elever med mycket höga antagningspoäng. Det finns en skolkultur att prestera men även en att kunna samarbeta och ha kul.
2. Det som är härligt med SSIS är att skolan får elever som är skoltrötta/hemmasittare att ”boosta” och få nytt mål med slutet av grundskolan. Det gör att flera av dessa, som har bra kapacitet och förmåga, faktiskt kommer in på en utbildning som leder vidare till högre studier.
3. Skolan fördubblade antalet antagningsplatser inför 2017, lade till en inriktning, och gick från 64 till 128 elever i åk1. Det ger fler elever möjlighet att läsa på SSIS men även att antagningspoängen sjunker lite under något år.
Vänliga hälsningar
Rektor
Stockholm Science & Innovation School, SSIS
Borgarfjordsgatan 6C, 16455 Kista
Frågor och svar taggade med 'utöka lärarlegitimation' (8 st.)
-
Vad är Kortaste vägen till lärarbehörighet?
Jag har försökt att fråga flera gånger nu. Jag har svårt att hitta. Men vilket är den kortaste möjliga vägen att bli behörig lärare i vilket ämne som helst, 1an på lågstadiet till Gymnasiet. Och vad kan man göra...
Hej,lärarexamen kan man - i Sverige - få ut efter studier på högskole-universitetsnivå i 3 läsår (6 terminer) på heltid; det är den kortaste tiden för att... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga?
Jag pluggar som sagt f-3 lärare. Men när jag blir lite äldre sen och har fått lite erfarenhet inom skolan, så vill jag jobba på gymnasiet som psykologilärare och något annat. Behöver jag gå en utbildning på 5 år eller hur ser...
Hej Ruth,Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna. Reglerna och behörigheter för lärarutbildningar kan ändras; de brukar ändras ibland. Sedan är... Läs hela svaret -
Grundlärarprogram för 4-6 - behörig att även lära ut för F-3 sen?
Hej! Om jag pluggar gundlärarutbildningen åk 4-6, kan jag då arbeta med allt mellan åk F-6? Eller måste jag då plugga för grundlärare F-3 om jag vill arbeta i de åldrarna? Tack!
Hej Hans,jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att vissa kompletteringar kommer troligtvis att krävas (alltså man blir inte "behörig... Läs hela svaret -
Kan jag bli lärare i ett annat ämne efter kpu?
Hej Jag funderar på att studera kandidatprogram i matematik och om det går bra där ta en kpu och då blir behörig lärare i matematik. Men jag har läst att det är mycket svårare att få jobb som behörig lärare i endast ett...
Hej Sara,KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen, minst i 2 ämnen. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne är svårt. Man prioriteras... Läs hela svaret -
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem?
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem? Om inte, går det att komplettera sin lärarlegitimation så att man får rätt behörighet?
Hej Frida, när det är lärarbrist, är rektorerna tvungna att anställa även dem som inte är behöriga alls, eller inte är behöriga för just den skolformen som de... Läs hela svaret -
Svenska som andraspråk?
Hej! Jag tar ämneslärarexamen (gymnasiet) i idrott & hälsa 2019. Jag läser endast ett ämne då jag sedan tidigare har examen i idrotts- och hälsovetenskap och jag läser nu KPU för att komplettera mina tidigare studier. När jag är klar kommer jag att ha som sagt ämneslärarexamen idrott och...
Hej Ludvig; det är en fråga du måste ställa till skolverkets avledning för lärarlegitimationer. Det är de som bestämmer i den frågan: du kommer vilja utöka ditt... Läs hela svaret -
kan jag komplettera och bli lärare i fler ämnen?
Hej! ja läser just nu till grundlärare inriktning fritidshem, där jag blir utbildad fritidspedagog samt idrottslärare i årskurs F-6. Min fråga är om det finns möjlighet till att läsa vidare och bli svens/engelsk lärare och i så fall vilka kurser krävs?
Vill du bli behörig lärare i svenska och engelska, behöver du ha godkända högskolepoäng inom de språken. Sök läsa svenska eller SAS och/eller engelska - i alla... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa ett ämne till på högskola?
Hej! Jäg är ämneslärare i engelska och mödersmål men jag vill studera ett ämne till. Måste jag läsa hela kandidatsprogram för detta eller finns det någon snabbare väg? Tack
Hej Malu! Lärarutbildningen är ganska komplicerat uppbyggd och det finns olika sätt att bli behörig lärare på. De två "huvudvägar" att gå är 1.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga