Hej Ruth,
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna. Reglerna och behörigheter för lärarutbildningar kan ändras; de brukar ändras ibland. Sedan är det också så att i brist på behöriga lärare får obehöriga (tyvärr) undervisa men en obehörig lärare med några års erfarenhet kan sedan ofta få hjälp att bli behörig genom att studera delvis på arbetstid (det finns olika projekt i olika delar av Sverige och hoppas det kommer att fortsätta på samma sätt i framtiden). Du kan givetvis få reda på vad som gäller idag, men det är inte alls säkert att samma regler gäller när det blir dags för dig att omskola dig till gymnasielärare i psykologi och ev. andra ämnen. Kika gärna på framtid.se/yrke/psykologilarare, avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen. Titta också gärna på framtid.se/yrke/amnaslarare
    Det kan inte uteslutas att väldigt lite kan, formellt sätt, tillgodoräknas från din nuvarande utbildning (F-3 lärare) till ämneslärare i psykologi + ngt annat ämne. Det är ju olika åldersgrupper och inte alls samma ämne... man undervisar inte i psykologi som f-3 lärare; "pedagogik och didaktik" är givetvis bra att ha med sig i bagaget, men pga det är olika åldrar och olika ämnen så kan det bli så att väldigt lite eller nästan inget ska, formellt sätt, kunna tillgodoräknas om du i framtiden vill utbilda dig till gymnasielärare.