Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får bäst svar på din fråga av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar är en "komplicerad fråga"... det sker också ändringar i hur lärarutbildningarna är utformade, och det kan också skapas (ibland) vissa projekt eller "övergångskurser" som gör det möjligt att vidga sin lärarbehörighet och ofta samtidigt som man arbetar (i alla fall på deltid... alltså att man kanske går ner till 75% tjänst och läser samtidigt på 75% av studietakt, så blir det i så fall "arbets/studie-belastning" på totalt 60 timmar per vecka). Sådana olika projekt och speciallösningar kan dyka upp och drivas i några år och sedan försvinna. Ibland ställs det ett krav att det är rektor på den skola där du arbetar som lärare som anmäler dig till ett sådant projekt. Ibland kan man anmäla sig själv. Olika i olika delar av landet och vad som gäller kan förändras ganska mycket på kort tid.
    Det kan också spela stor roll om du vill bli Ämneslärare på gymnasiet eller på "högstadiet" eller om du vill få behörighet att undervisa i årskurserna upp till åk 6 eller 7 på grundskolan... Inom din nuvarande utbildning kan du kanske (fråga studievägledare på din institution) inkludera några kurser som kan ge dig behörighet att undervisa i vissa ämnen upp till t.ex årskurs 6 på grundskolan.
    Jag känner till att det förut fanns möjlighet att inom förskollärarprogrammet och inom F-3-lärarprogrammet bli (genom val av kurserna) bli behörig att undervisa i engelska och i några estetiska ämnen i upp t o m åk6. Vad gäller matte och NO, så känner jag inte till sådan möjlighet (men det betyder inte att det inte kan finnas).
    Fråga studievägledare på din institution; fråga studievägledare på flera lärarhögskolor. Sök efter projekt och övergångs-kurserna... När du är verksam lärare fråga rektor på din skola om hen kan anmäla dig till ngt.projekt för att utöka din lärarbehörighet.
    Det är de bästa råden jag kan ge dig! Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare