Ida
    Hej, går just nu trean på samhällsvetenskapliga linjen och jag funderar på vad jag ska göra nästa höst. Jag vet inte vad jag vill jobba med i framtiden. Jag har några ideér men jag ändrar mig hela tiden så jag vill inte påbörja en utbildning nu till höst som jag inte är 100 % säker på att jag vill gå.

    Däremot vill jag heller inte gå hemma och inte göra någonting, vill helst börja plugga så fort som möjligt för att inte tappa allt jag har lärt mig, jag har inte svårt för skolan. I vissa stunder ångrar jag att jag inte valde naturlinjen,. Nu i trean har jag valt till både Naturkunskap 2 och Matte 3b och jag tycker de är de mest intressanta kurserna jag läser just nu (går inriktningen samhälle). Jag har funderat på att gå ett naturvetenskapligt basår nu till hösten och få ett extra år att fundera på vad jag vill plugga till, men problemet är att jag inte vet vad jag vill plugga till efter basåret.

    Något att nämna: Inga av de utbildningar som jag kan gå efter gymnasiet med de kurser som jag har läst efter samhällslinjen intresserar mig inte. Den enda är som jag hade kunnat tänka mig är sjuksköterskeutbildningen men jag känner att jag vill satsa högre.

    Är det fel av mig att gå ett naturvetenskapligt basår fast jag inte vet vad jag vill plugga till senare?
    Och, vilka betyg söker jag in på efter naturbasåret? Är det gymnasiets eller basårets? Finns det något mer jag behöver veta om naturvetenskapligt basår?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    läs gärna info på info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar.

    Studier på nat.vet.basår på högskolenivå påverkar inte det meritvärde du har (på dina gymnasiala betyg). Det är alltså det meritvärde som du får på ditt Examensbevis från gymnasiet som gäller.

    Det går bra att läsa nat.vet.basår, även om du ännu inte vet vad för utbildning du vill söka till - efteråt.

    Samtidigt så kan det vara bra att skaffa sig arbetslivserfarenhet. Du kan kanske läsa på basåret och jobba extra, vid sidan av...
    Genom arbetslivserfarenhet kan man komma på vad man vill plugga vidare till.

    Hälsningar
    Mikael SYV