Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, om gymnasieskola kan erbjuda "på de håltimmar som uppstår" läsa andra kurser som eleven vill läsa.
    Exempel: eleven tar med sig godkänt betyg i engelska 5 från sina studier på en annan gymnasieskola. Lektionerna i eng 5 är förlagda på vissa dagar och tider. Om eleven inte deltar i lektionerna i eng5, då får eleven "håltimmar". Om det finns en annan kurs som går på samma tider som eleven vill läsa och det också finns plats i den kursen (det kan annars vara så många elever som läser den att de inte ens får plats i klassrummet), då kan eleven läsa den "andra"/nya kursen i stället för den kursen i vilken hen redan har godkänt betyg.

    Studie- och yrkesvägledare