citronsorbet

    Hej. Jag har tänkt att gå en sommarkurs som har behörighetskrav "biologi 2". Just nu går jag ett naturvetenskapligt basår och läser alltså in denna behörighet. Min fråga är huruvida det är möjligt att direkt efter vårterminens slut kunna gå en sommarkurs som kräver en behörighet som bara har givits någon vecka innan? Sommarkursen börjar i början av juni, och examinationen i biologi 2 ligger i slutet av maj, så det är verkligen inte långt däremellan. Rimligtvis borde det ju gå att lösa eftersom jag kommer att ha kunskaperna från biologi 2 i början av juni, men kommer jag att stöta på några administrativa problem på grund av närheten i tid?

    • Milla : Jag har nu skrivit ett Utökat svar till dig (se nedan). Vi håller tummarna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sista anmälningsdag till sommarkurser på de svenska lärosäten som kommer att ges sommaren 2024 blir den 15 mars 2024. Du måste göra anmälan senast den dagen. Om huruvida du kan komplettera för behörighet (påvisa dig behörighet senare) kan jag tyvärr inte svara på. Se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#sommarkurser-2024 -- jag kan inte se någon uppgift om sista dag för komplettering (antingen har de glömt att uppge det eller så måste man vara behörig redan när man anmäler sig). Men jag tänker också på att i fall det inte blir tillräckligt antal behöriga sökande till den kursen så bör den öppna för SEN ANMÄLAN.
    Vid SEN ANMÄLAN är det "först-till-kvarn" som gäller men man måste vara behörig (kunna bekräfta sin behörighet) redan när man gör "sen anmälan" (detta enligt information på www.antagning.se och de svar som vi tidigare fått från de som jobbar där).
    I vilket fall så förlorar du inget på att göra anmälan... kanske kan du komplettera för behörighet i efterhand? Kanske öppnar just den kursen för SEN ANMÄLAN?
    Ett annat alternativ jag tänker på är i fall du kan hitta var du kan göra prövning i biologi 2 och klara få godkänt betyg (för behörighet räcker E som betyg) redan innan de formella studier i den kursen slutar.
    Du som inte är gymnasieelev har rätt att göra prövningar i hela Sverige. Kan bli svårt att hitta var det finns ledig prövnings-tid. Avgift ligger på 500 kr. Det kanske inte är ett så bra alternativ för dig men jag tänkte att jag nämner det i alla fall.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, vi har nu varit i kontakt med Universitets- och högskolerådet. Läs deras svar, nedan: "Lärosätena har beslutat att Sommarterminen inte har ett sista kompletteringsdatum och att sökande ska visa behörighet inom den angivna anmälningsperioden. Eftersom urvalet avslutas med att antagningsbeskeden skickas ut kommer ett betyg som inkommer i maj inte att räknas med. Möjlighet till sen anmälan  finns även inom ramarna för sommarterminen. Lärosätena avgör själva om de öppnar sina anmälningsalternativ för sen anmälan." Och i telefon fick vi information om att du kan försöka få bli "preliminärt-behörig" genom att kontakta Antagningsgruppen/Antagningsenheten på det lärosäte där sommarkursen kommer att ges. Vi kan inte lova dig ngt om vilket svar du får från antagningsgruppen/antagningsenheten (olika namn används på olika lärosäten) men du förlorar inte heller ngt om du kontaktar dem som jobbar där. Du förklarar din situation och ber dem om råd. Gör (hur som helst) anmälan senast 15 mars som är sista dag för anmälan till sommarkurserna. Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta vilket svar du fick från lärosätets antagningsgruppen/antagningsenheten. Vi håller tummarna!

    • citronsorbet : Hej! Tack för ett så tydligt svar! Svaret jag fick av antagningsenheten var att ja, jag kan bli preliminärt behörig om jag är registrerad på kursen biologi 2, och kommer att ha betyg i kursen senast vid kursstart. Tyvärr finns det en risk att jag inte har det, eftersom sista examination i biologin ligger sista maj och sommarkursen börjar i början av juni. Jag håller på och mejlar med andra människor som kan hjälpa mig nu, men det generella svaret var alltså ja, det hade gått bra om det var säkert att jag skulle ha den riktiga behörigheten senast vid kursstart! Tack för hjälpen!
    • Milla : Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!