Lär

    Hej jag går vård och omsorg åk 2 och vill läsa till läkareprogram. Jag vill fråga om efter gymnasiet kunna jag läsa fysik 2 biologi 2, kemi 2 och matte 4 direkt och inte börja med 1 jag kommer på hopning vis läsa matematik komma läsa matte 3 näste år så de är lugn inför mattematiken men jag frågar efter de andra ämne. Jag vill bara informera också att jag på något anledning kunnat inte läsa fysik och biologi på 9 så jag fick f på dom. Hur mycket tar de tid att studera dom i heltid och vilka är de bättre i komvux eller i herrmode. Finns de något sätt att läsa dom medan jag är i gymnasiet jag menar på sommaren. Som till exempel sommarskola eller så. Och tack så mycket för svaren

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte har kunskaper i fysik och biologi på grundskolenivå så kan det bli svårt för dig att läsa de ämnena på gymnasienivå, men, formellt sett, så kommer komvux anta dig till kurserna på nivå 1 i de ämnena, så får du se om du klarar de studierna. Får du godkänt betyg i fysik1a, kan du sedan läsa fysik 2. Får du godkänt betyg i biologi 1, kan du sedan läsa biologi 2. Får du godkänt betyg i kemi1, kan du sedan läsa kursen kemi 2.
    Om du på gymnasiet får godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) kan du på komvux läsa matematik 4.
    Komvux kommer inte anta dig till kurserna på nivå 2 om du inte kan påvisa att du har kunskaper i de ämnen som gör att du kan klara kurserna och du visar det bäst genom att inkomma med godkända betyg i kurserna på nivå 1. Du kan annars fråga på komvux om du kan göra nivåbedömningstester i de ämnena som du vill läsa. De testerna kan dock visa att du måste börja på grundskolenivå och inte kan direkt antas till gymnasiestudier i de ämnena.
    Vad gäller sommarskola, så (om sommarskola, över huvudet taget, finns) brukar endast svenska, engelska och matematik finnas möjlighet att läsa och endast för de elever som fick F i en kurs de läste (så att de kan försöka få godkända betyg och ersätta de icke-godkända betyg de tidigare fått). Jag tror tyvärr inte på möjlighet för dig att läsa kemi, fysik eller biologi på en sommarskola men du får givetvis fråga om det på din skola och på utbildningsförvaltningen i den kommunen du är folkbokförd. Jag blir glad om jag har fel och du skulle få läsa de ämnena i en sommarskola.
    Du kan försöka bedriva självstudier; gå till biblioteket och låna läroböcker i kemi, fysik och biologi (börja från grundskolan och sedan, om du känner att du kan grundskole-innehåll i ämnena, gå vidare till gymnasie-läroböckerna); ni har väl skolbibliotek på skolan? Den bibliotekarie bör kunna hjälpa dig att låna även grundskole-läroböckerna (hoppas jag).
    Frågor inom olika skolämnen kan du ställa i Pluggakuten, kika på pluggakuten.se

    Studie- och yrkesvägledare