Anna
    Jag vill bli usk och har några gamla betyg från komvux. Läste där 2000/2001 tror jag. kan jag använda dem kurserna när jag nu ska läsa till usk så jag slipper läsa några kurser? Det är kurser inom medicin och hälsa och sånt.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    för att kunna få jobb som Undersköterska krävs det /i alla fall ännu inte../ någon legitimation och arbetsgivare kan, om hen vill, anställa vem som... med vilken tidigare utbildning som helst. Men det är givetvis fördelaktigt (både lättare att få jobb och klara av det sen) om man har någon sort vård-utbildning i bagaget.
    Du kan, alltså, både söka jobb som Undersköterska direkt nu, idag och få det... och du kan samtidigt boka tid på komvux med en studie- och yrkesvägldare där, ta med dina betyg och diskutera vilka kurser du i första hand skulle kunna komplettera med för att lättare få anställning som undersköterska.
    OBS! ibland spelar andra saker än vård-utbildning större roll - ex. kan det vara att man måste - för vissa tjänster - ha körkort och har man inte det, kan man tyvärr inte få anställning just där.

    • :

      tack för svaret, men jag vill gärna läsa utbildningen för att får en utbildning och tänkte mest om mina betyg är alldeles för gamla för att använda i en sån utbildning? får inget bra svar från min syv på komvux.

    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar - där jag försöker besvara din kommentar samt förklara varför jag tycker att det kan vara bättre om du "glömmer" att du har de gamla betygen. Det här är, å andra sidan, inte någon exakt vetenskap och olika åsikter kan finnas.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    på komvux kan olika kurs-paket finnas - Vård- och omsorgspaket eller Omvårdnads-utbildning - de kan ha olika namn och ha olika kurs-innehåll. Det kan vara på heltid eller på deltid... Exempelvis om du kommer in på en heltidsutbildning (kurspaket) som varar 2 eller 3 terminer och söker studiemedel, kommer du endast få studiemedel för heltidsstudier om du verkligen läser på Heltid. Skulle du hoppa över några kurser, läser du på deltid och har då rätt till mindre pengar från CSN. De kurser som du skulle kunna tillgodoräkna dig, kommer troligtvis ligga i mitten av utbildningen, inte i början eller i slutet och på så sätt blir du inte klar snabbare.
    Samtidigt som dina "gamla" kurser har givit dig viss kunskap /på den tiden när du har avslutat dem.../, är det oklart hur mycket du verkligen minns idag av det du lärde dig då... + svårigheter att jämföra gamla med nya kurser... + ev. problem med CSN/studiemedel - är det många ggr inte värt att ta upp de "gamla betygen" .... och inte minst med tanke på att komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Blir det konkurrens om utbildningsplatser på en yrkesutbildning på komvux, tar personer in i första hand som endast har grundskolekompetens och helt saknar gymnasial utbildning... så, du kan, genom att ta upp de "gamla" gymnaisala kurser försämra din chans att få plats på undersköterskeutbildningen.

    Sammanfattningsvis, tycker jag att du vinner mer på att "glömma" att du har haft betyg i de gamla kurserna.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    P.S: det finns ex. en 8-års regel - man kan inte , utan att särskilt beslut fattas av rektor på komvux, ta in betyg som är äldre än 8 år in i ett Slutbetyg. Den regeln påvisar den "allmänna inställningen" att man tror att efter ca 8 år, om man inte aktivt "praktiserat" de kunskaperna, glömmer man så pass mycket att betygen inte längre är värda tillräckligt mycket ... men, å andra sidan, gäller enskilda betyg (i fristående kurser) tillsvidare... även om de är mycket gamla. Reglerna är inte alltid logiska.