Bea

    Hej! Jag har ett studiebevis från gymnasiet från 2022. Där har jag läst kurser som inte finns i nya usk utbildningen, så som medicin 1, vård och omsorgsarbete 1,2 hur gör jag för att "bli usk" ska jag läsa klart mot en examen och kan jag isåfall ta med dessa kurser som är gamla? eller måste jag läsa om och läsa alla som ingår i nya yrkespaketet?

    • Bea : Fast jag menar inte gymnasieexamen menar för att kalla mig undersköterska vad krävs? Alla nya kurser? Eller kan jag ta med medicin 1, vård och omsorg 1,2
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig, se nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    boka tid med SYVkomvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ni behöver (tillsammans) göra studieplanering mot yrkesexamen som undersköterska för dig. Jag tror inte du behöver läsa om många kurser. Du läste omvårdnadskurserna ganska nyligen och min uppfattning är att du kan komplettera med de nya kurserna och få ihop till examensbevis/yrkesexamen. Hur lång tid det kommer att ta kan jag inte svara på för att det beror på vilka kurser du redan nu har godkända betyg i.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    du skriver i kommentaren till fråga om att du vill kunna "kalla dig för undersköterska"; För att erhålla ett bevis som låter dig använda skyddad yrkestitel "undersköterska" krävs olika betyg, beroende på när man påbörjade sin utbildning inom vård- och omsorg;
    Om du påbörjade din utbildning året 1994 eller senare (fram till 1 juli 2023) så gäller det här:

    Du ska ha godkända betyg som omfattar minst

    1 240 gymnasiepoäng i kurser med inriktning mot vård och omsorg
    och minst
    80 godkända gymnasiepoäng i svenska eller svenska som andraspråk.
    Eftersom du läste på gymnasiet under tiden då gymnasiala kurser hade omfattning på 50, 100, 150 eller 200 poäng, så gäller för dig att du ska ha Godkända betyg i kurser med inriktning mot vård & omsorg á minst 1.250 poäng (alltså ett tusen två hundra femtio gymnasiala poäng) + du ska ha godkänt betyg i minst en kurs i ämnet svenska eller svenska som andraspråk.
    Om du har det som krävs, ansök hos socialstyrelsen; information om hur du ansöker finner du på socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska/utbildad-i-sverige/Ansökan
    Om du inte har allt som krävs, boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för studieplanering.
    Hänvisningar/lästips:
    Framtid.se/yrke/Undersköterska
    socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska/utbildad-i-sverige/Ansökan
    socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska