Anna

    Hej,

    Jag är en "old school" graphic designer. Har en 4-årig eftergymnasial utbildning och tog min examen för över 30 år sen i Paris. (Concepteur en Communication Visuelle
    code nsf 320v, niveau II, inscrit au Répertoire National des Certifications Professionnelles par l’arrêté publié au Journal officiel du 9.12.2012.) De senaste 14 åren har jag även lärt mig och jobbat med web design.

    Var anställd för många år sen och har sen dess haft egen verksamhet. Jag trivs med att vara min egen men jag är inte bra på försäljning. Konkurrensen har blivit global, priserna har dumpats och efterfrågan på traditionell grafisk form har minskat drastiskt. Nu finns också massor med plattformar som förenklar för företag att göra sin egen webbplats.

    Jag får inte verksamheten att gå runt längre och behöver hitta en lösning.

    Min första idé var UX Design men jag tvivlar på att det är realistiskt att tro att jag som är så gammal (58 år) skulle få en anställning (alt. nya kunder) om jag gick en kortare bootcamp-utbildning i UX.

    Jag är lite skräckslagen bara inför tanken på att söka en anställning igen av flera anledningar (bl a min ålder).

    Jag inser att jag inte kan välja och vraka när jag är så gammal och har en utbildning och yrkeserfarenhet som passerat "bäst före-datum". Så min enda önskan är i princip att åtminstone kunna utföra något arbete på distans (eller åtminstone något som inte innebär att behöva vistas i en fysisk lokal med en massa människor).

    Jag hade hoppats på det nya Omställnings­studiestödet, men eftersom det bygger på att man haft en bra inkomst och inte varit egenföretagare (Omställningsorganisation saknas för egenföretagare) så har jag i princip gett upp hoppet om det. Vad säger ni?

    Vore enormt tacksam för tips på vad jag skulle kunna göra för att lösa min situation.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    vi kan inte svara på frågan om du kan få jobb eller uppdrag/nya kunder i fall du går någon utbildning. Så länge det ej finns jobbgaranti, så är det på förhand okänt vem som får jobb eller uppdrag. Inte ens inom de så kallade bristyrken som t.ex lärare, förskollärare och undersköterska (bara för att ta några exempel) som man kan garantera att alla med "rätt utbildning" får jobb (för att det beror på vilket löneanspråk man har, i vilket del av Sverige man söker jobb i och i många på vilka kontakter och vilka personliga egenskaper man har).
    Jag beklagar att du som är egenföretagare inte kan få ta del av det nya studiestödet, men jag tänker på att du kanske kan få det "vanliga studiemedel". Se gärna information på csn.se/fragor-och-svar/vad-har-csn-for-aldersgranser/aldersgranser - även om du påbörjar utbildning nästa år, bör du i alla fall kunna få både bidragsdel och lånedel i minst 60 veckor (3 terminer). Om det är "lönt" för dig att studera, är en annan viktig fråga men som är mycket svår att ge svar på.
    Jag undrar om du har rätt till A-kassa för egnaföretagere. Om svaret är Ja, då kanske du kan få lite "andningsrum" med utbetalningar från A-kassa så länge du inte kommit på om du ska söka studier, söka anställning eller göra annat (t.ex starta eget inom en annan bransch, t.ex). Om du däremot inte har rätt till utbetalningar från A-kassa och känner att ditt nuvarande företag inte går runt, då är läget mycket allvarligt och det är i så fall mycket bråttom för dig att hitta en lösning som bringar dig inkomst.
    Du nämner i din fråga om att du borde kunna utföra meningsfulla arbetsuppgifter på distans, och jag hoppas du finner den möjligheten. Du får gärna kontakta alla personer som du känner: vänner, familjemedlemmar, f d kollegor, kunder, grannar m.fl och be om att de förmedlar tips och kontakter som kan hjälpa dig få jobb eller uppdrag. Arbetsförmedlingen har under många år sagt att jättemånga jobb tillsätts utan att någon annons om ledigt jobb kommer ut, alltså de tillsätts genom kontakter. T.ex kan du kontakta alla de verksamheter: företag och organisationer som du tror kan ha nytta av det du kan åstadkomma; du behöver alltså inte endast söka jobb via platsannonser, utan får gärna skicka Intresseanmälan till alla de arbetsställen där du vill jobba och tror att du kan få jobb.
    Du nämner i din fråga att du tog din examen i Paris. I o f s var det för 30 år sedan, men jag undrar om du fortfarande kan flytande franska? Vilka andra språk, förutom svenska och engelska kan du? Du får gärna fundera på hur dina språkkunskaper kan bringa dig inkomst - jag tänker på resor/turism, eller om att du kan söka jobb på företag som har en del av sin verksamhet i Frankrike (exempelvis kanske du kan söka jobb inom kundtjänst på ett företag som har en del av sin verksamhet i Frankrike eller i ett annat land där många talar franska och du kan i så fall prata med kunderna i telefon och svara på e-post både på svenska, engelska och franska... - bara för att ta ett exempel på i vilka banor man kan tänka...).
    Ta gärna kontakt med det lokala Arbetsförmedlingskontoret; du förlorar inget på att göra det. Hur mycket hjälp du kan få kan jag tyvärr inte lova dig ngt kring... Man brukar få mer hjälp om man är inskriven på AF som en aktiv arbetssökande, men du har rätt att skriva in dig t.ex som "ombytessökande" (när man har jobb men söker ett annat jobb).

    Jag tänker också på att du kanske kan erbjuda dina tjänster som en sort konsult i frågor om att starta eget. Du har ju drivit egenföretag i många år, du vet vad en egenföretagare bör tänka på, vilka "fällor som finns", vilka fördelar man kan få om man känner till vissa saker... Du kan kanske börja med att kontakta den kommunen där du bor och även kringliggande kommuner och fråga om de kan tänka sig anlita dig för att jobba i ett projekt som hjälper kommunens invånare som funderar på att starta eget; eller så kan du börja med att skapa en hemsida eller blogg för egna-företagare, där du ger tips och hjälp för de som funderar på att starta eget eller de som nyss har gjort det och är fortfarande mycket oerfarna... Hur man tjänar pengar på det? Troligtvis genom att få många besökare på sajten så att annonsörerna vill placera reklam på din webbplats. Du uppger att du inte är bra på att sälja... vilket i detta fallet kan bli ett hinder, tyvärr. :(
    Du kan ta kontakt med organisationen UF-företagsamhet (ung företagsamhet); de verkar för att lära unga mer om företagande och entreprenörskap. Börja med att besöka deras webbplats - ungforetagsamhet.se och fundera på vad du skulle kunna bidra med - med tanke på din långa erfarenhet inom eget-företagande.
    Titta också på många yrken på www.framtid.se - en sajt med över 2.ooo yrkespresentationer.
    Vad gäller utbildningar - om du ska gå ngn utbildning - så titta gärna på www.yhguiden.se (yrkeshögskola är känd för att ge jobb till de flesta som tagit examen inom yrkeshögskola; och många ggr får man jobb redan under utbildningens gång).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Tusen tack för din kreativa brainstorming, Milla
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!