Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Psykiater (eller Psykiatriker) är en specialistläkare med specialisering inom psykiatri. Läs om det yrket på framtid.se/yrke/psykiatriker
    Först bör man utbilda sig till läkare och för det måste man, i Sverige, ta examen från ett 6-årigt universitetsprogram, läkarprogrammet. För att bli behörig till läkarprogrammet måste du ta examen från gymnasiet (eller från komvux) och även ha godkända betyg i svenska eller svenska som andra språk 2 och 3, engelska 6, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    Alla behöriga sökande konkurrerar om plats. För att vinna i konkurrensen måste man ha höga betyg eller högt resultat från högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare