Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrket psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen
    Psykoterapeuter utbildas i Sverige på Psykoterapeutprogrammet. Det ställs ganska många och höga krav på behörighet inför det programmet.
    Titta gärna på yrkespresentationen psykoterapeut på framtid.se/yrke/psykoterapeut De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden psykologer. En annan yrkesgrupp som ofta kan vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer
    Du måste alltså först bestämma dig om du ska försöka komma in på psykologprogrammet (en 5-årig universitetsutbildning) eller om du ska satsa på att utbilda dig till ett annat "människovårdande yrke" som t.ex läkare, sjuksköterska eller socionom). Det är först när du har, som kortast, 3-årig universitetsutbildning "i bagaget" som du ska börja titta på vägen vidare mot yrket psykoterapeut. Om du utbildar dig till t.ex socionom, kommer du behöva leta var du kan få grundläggande utbildning i psykoterapi (som det är idag är det svårt att hitta den utbildning i en "gratis form", utan den ges oftast av privata skolor där man själv betalar för utbildningen). Psykologer, om jag förstår det rätt, behöver ej gå den grundläggande utbildningen i psykoterapi för att det ingår, liksom, inom psykologprogrammet. Så, min bästa rekommendation för dig blir att du funderar på att, som första steget på vägen mot yrket Psykoterapeut, utbildar dig till en psykolog. I så fall behöver du (förutom grundläggande behörighet) ha även godkända betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c) och i samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).
    Du får annars även kika på andra, liknande yrken:
    "Samtalsterapeut" är t.ex inte något "legitimationsyrke"; arbetsgivare bedömer själva med vilken utbildning de anställer. Det finns privata skolor som har olika (bland annat "diplom"-utbildningar) till samtalsterapeut. För mer information om det yrke var god se framtid.se/yrke/samtalsterapeut
    Du får också gärna kika på andra utbildningsformer än endast högskola-universitet, t.ex finns många utbildningar inom yrkeshögskola. Du får gärna kasta ett öga på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig kan finnas bland annat inom "socialt-arbete" (med tanke på det du skriver i din fråga), se därför i första hand de utbildningar som presenteras på yhguiden.se/socialt-arbete

    Studie- och yrkesvägledare