Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    till rektorsprogrammet görs anmälan av den arbetsgivare som är rektorns/skolledarens arbetsgivare. Läs på skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/rektorsprogrammet---befattningsutbildning-for-skolledare - för att bli behörig till rektorsprogrammet behöver man få anställning som rektor/skolledare och arbeta i den befattningen "ett tag" (hur länge kan jag faktiskt inte säga... ). När huvudmannen tycker att rektorn/skolledaren behöver och kan gå rektorsprogrammet, gör hen anmälan. Rektorsprogrammet omfattar 30 högskolepoäng som motsvarar heltidsstudier under en termin men programmet ges på deltid i 3 läsår.
    Om yrket Skolledare/Rektor läs på framtid.se/yrke/skolledare-rektor - det är oftast lärare som har arbetat i några år (ibland i ganska många år som lärare) som brukar kunna få anställning som skolledare/rektorn. Kika också på olika läraryrken: ämneslärare, bildlärare, danslärare, musiklärare, idrottslärare, lärare i kommunikation.
    Vägen till rektorsprogrammet ser ut så här:
    - utbilda dig till lärare
    - jobba som lärare i några år
    - sök rektorstjänst.
    Om du får rektorstjänst kan du sedan av din arbetsgivare (skolans huvudman) bli anmäld till rektorsprogrammet.

    Studie- och yrkesvägledare