Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    enligt de uppgifter jag har gäller följande:
    yrken som jobbar på BUP ( direkt kontakt med besökare) är: psykologer, socionomer, sjuksköterskor och läkare. Många som jobbar på BUP är också vidareutbildade till psykoterapeuter.
    Om yrket psykolog inkl.vilken utbildning som krävs var god se framtid.se/yrke/psykolog
    Om yrket socionom inkl.vilken utbildning som krävs var god se framtid.se/yrke/socionom
    Om yrket sjuksköterska inkl.vilken utbildning som krävs var god se framtid.se/yrke/sjukskoterska
    Om yrket läkare inkl.vilken utbildning som krävs var god se framtid.se/yrke/läkare
    ***************
    Yrken inom socialtjänsten
     De flesta som är anställda inom kommunala socialtjänster är socialsekreterare som i grunden är socionomer, men även andra yrkeskategorier kan finnas bland anställda på "soc", det är följande yrkeskategorier:  familjebehandlare, kuratorer och barnmorskor.  Familjebehandlare och kuratorer är nästan alltid i grunden socionomer. Barnmorskor är sjuksköterskor med påbyggnadsutbildning på barnmorskeprogrammet.
    "Inom socialtjänsten" finns (ofta) även Kontaktpersoner  (en variant på det är "vuxen-kompis") och de som öppnar sina hem för ungdomar som inte kan bo hos sina vårdnadshavare (de brukar kallas för familjehem och vi valde att kalla det "yrket" för Familjehemsförälder).
    Om "yrket" familjehemsförälder var god se framtid.se/yrke/familjehemsförälder
    Om "yrket" kontaktperson var god se framtid.se/yrke/kontaktperson
    Om yrket familjebehandlare inkl.vilken utbildning som krävs eller önskas att man skaffar sig, var god se framtid.se/yrke/familjebehandlare
    Om yrket barnmorska inkl.vilken utbildning som krävs var god se framtid.se/yrke/barnmorska

    Annars, så måste lokaler städas också, då måste någon städare eller lokalvårdare jobba i byggnaden där Socialtjänsten eller BUP finns; även vaktmästare eller fastighetsskötare kan också jobba i Socialtjänstens och BUPs-lokaler (de kan komma dit ibland, vid behov, eller vara fastanställda för att sköta just den byggnaden, men de har inte kontakt med besökare mer än att säga Hej och visa vägen till rätt rum...).

    Studie- och yrkesvägledare