Studemt

    Hejsan, just nu studerar jag företagsekonomi 1 på Stockholms universitet. Jag vill nu byta till Uppsala universitet och undrar hur jag ska göra. jag har bara slutfört 7,5 av 30 HP under kursens gång på Stockholms universitet. Jag undrar helt enkelt om jag kan byta till att läsa samma kurs fast på Uppsala universitet istället, finns det någon chans att jag kan göra på detta sättet? Kan jag hopp av kursen som jag läser just nu i Stockholms universitet? För att sedan ha möjlighet att läsa den kursen i Uppsala (3 veckor har redan passerat).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kasper!
    ställ den frågan till studievägledare på den institutionen dit du vill byta. Det finns inte någon "allmän rätt" att byta lärosäte på det sättet som du frågar om. I fall ledig plats finns på kursen som du vill hoppa in i, kan lärosätet besluta att ta in dig. Men även om ledig plats finns kan lärosätet ändå besluta att inte ta in några studerande under kursens gång.
    Du behöver inte hoppa av kursen för att öka dina chanser att kunna byta. Du kan byta om det nya lärosätet (i detta fallet Uppsala universitet) svarar till dig att de kan anta dig. Om du hoppar av kursen och sedan inte blir antagen till Uppsala Universitet, då har du ingen studieplats.
    Jag tänker också på följande: Stockholm och Uppsala finns på pendlingsavstånd från varandra. Du kan ju pendla till Sthlm, även om du bor i Uppsala... bara en liten fundering från min sida...

    Studiemedels-fråga?
    Jag vet inte om du tar studiemedel (från CSN) eller inte. Om du gör det och byter lärosäte under tiden du läser med studiemedel, kan du få "problem med CSN". CSN beslutar om studiemedel för en "viss utbildning: just den kursen eller just det programmet på ett visst (just det här) lärosäte". Om du byter lärosäte under kursens gång, behöver du ett nytt beslut från CSN. Jag tror inte du kan fortsätta "kvittera studiemedel" som om inget har hänt för att ditt nuvarande lärosäte kommer registrera avbrott och den information går automatiskt till CSN. Och då kommer CSN stoppa utbetalningar (eftersom de får meddelande att du har gjort studieavbrott).
    Jag rekommenderar att du hör med CSN innan du byter lärosäte. Du får givetvis ställa frågan till Uppsala universitet om de kan ta in dig redan innan du har pratat med CSN, men hoppa inte "över" från ett lärosäte till ett annat innan du har fått svar från CSN om vad som kommer hända med beslutet om studiemedel (även om du t.ex endast tar bidragsdel och inte lånar).