Mathias
    Tja!

    Jag är 17 år, Jag går nu andra året på spelgrafik-estetisk i Lund. Jag valde linjen eftersom jag alltid haft ett intresse inom spelbranschen. Men nu efter ett tag inser jag mer och mer hur mycket jag hatar och till och med föraktar linjen. Jag gör det eftersom jag helt enkelt har tröttnat på ämnena i linjen. Inte att säga att jag har depressions problem, jag vill bara att mitt potential som en medborgare ska försvinna bara för att man valt fel linje.

    Betygen då? Jo, eftersom jag hatar linjen och då blir engagemanget och betygen därefter. Med E i matten, C i naturkunskap. och B i de mer humanistiska ämnena, engelska, svenska så har jag A/C och även B. Betygsmässigt har jag då bättre betyg i de humanistiska, för dem gillar jag.

    Som person, är jag väldigt social och framåt. Har alltid lätt för att snacka med folk och står gärna i centrum, dvs jag är väldigt extrovert. Diskussioner, muntliga framställningar och även uppsatser har jag lätt för. Jag gillar att stå på scen och ge ett budskap. Uppsatsmässigt har jag lätt för att skriva och har alltid varit duktig på skönlitterärt skrivande. Har alltid gillat att skriva har aldrig varit emot det i skolan.

    Skulle kunna se mig gå på samhällslinjen på en skola i Lund, har inget problem med att gå om ett år och att gå med 01or men hellst så vill man såklart gå med 00, men som sagt är det inget krav. Jag har alltid gillar historia och speciellt det senaste 100 åren eftersom så mycket nya framsteg kommit fram.

    Skulle kunna se mig gå på till exempel; Samhällsvetenskapsprogrammet - Historieprogrammet spetsutbildning Historia.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,

    Spetsutbildning i Historia i Lund erbjuds endast på Katedralskolan>>. Enligt vår uppgift har skolan Öppet hus 23 jan 2018. Du kan besöka skolan på öppet hus; annars kan du kontaka skolans personal och boka studiebesök eller prova-på dag.
    Till Spetsutbildning måste du söka till åk1 till hösten 2018 och konkurrera med dina "gamla" grundskolebetyg om plats på utbildningen; du får givetvis fråga rektor om de kan ta in dig nu, snart - in i åk1 på spetsutbildningen, men jag tror inte du får ett positivt svar på den frågan. Jag blir dock glad om jag har fel och du blir antagen, får byta nu.

    Andra alternativ för dig är att försöka byta nu, på en gång - in i åk1 på Samhällsprogrammet eller på Humanistiska programmet, men jag tror dina chanser är större om du avslutar åk2 på din nuvarande skola med så många godkända betyg som möjligt och söker sedan byta under sommaren och påbörjar åk2 på en ny gymnasieskola; detta för att rektorer tar mer gärna in när kurser är avslutade och inte mitt i pågående kurser.
    Men det är givetvis fritt fram att fråga på skolorna. På skolornas hemsidor finns ibland info om att "frågor om byte till vår skola hänvisas till..." och så är det en viss kontaktperson, som kan vara biträdande rektor, SYV eller lärare. Annars är det rektor som bestämmer om en ny elev tas in på annat sätt än genom Gymnasieantagningskansliet /på vanligt sätt, så som man söker in i åk1 på gymnasiet/.
    Du får också t o m det året som du fyller 19 år söka om till åk1 och konkurrera om plats på vilken gymnasieutb. som helst med dina grundskolebetyg.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA