N
    Hej!

    Jag läser på komvux pga ofullständiga gymnasiebetyg. Jag läser samhällskunskapsprogrammet med inr. beteendevetenskap. Jag undrar om en på moderna språk (200p) i programgemensamma ämnena kan läsa tyska 1, istället för spanska 4? (Detta finns att välja via skolan) Jag har läst spanska 1, 2 och 3 men minns ingenting från dessa kurser. Funkar det lika fastän jag börjar på ett nytt språk? Eller måste jag läsa spanska för att jag läst det innan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    kurser i moderna språk är inte obligatoriska på komvux, över huvudet taget. Du kan ta examensbevis från komvux utan betygen i moderna språk.
    Dock, tänk på följande: godkända betyg i moderna språk 3 /och 4/ ger meritpoäng, vilket är fördelaktigt. Om du har eller kan få godkänt betyg i mod.språk3 och helst även 4, för du fördelar om du söker till högskola sen.
    Det kan - annars - gå att få max i merit även utan betygen i moderna språk;
    Engelska 7 ger 1.0 i merit; högre kurser i matematik kan ge upp till 1,5 meritpoäng; och på så sätt kan man uppnå max i meritpoäng.

    • : Ska jag läsa andra kurser som ger 200 poäng tillsammans då?
    • Anna :

      Du måste, dock, ha tillräckligt många kurser i ditt examensbevis som "får läsas på ditt program". Om "ditt program" är Samhällsvetenskapsprogrammet - se Programplan för SA. I examensbevis från Komvux måste du tvunget ha de kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen /förutom Idrott 1, som ej får ingå i exam.bevis från Komvux/.
      Av de övriga poängen måste minst hälften vara kurser som "får läsas på Samhällsvet.programmet" - alltså de kurser som ingår i någon av inriktningar på SA eller de kurser som finns under Programfördjupning.
      Alltså, det är - förutom de Gymnasiegemensamma - måste 700 p. /minst/ vara kurser som får läsas på SA.