Nima_

    Hej! Jag är nu i årskurs 3 och snart tas studenten. Jag vet att jag inte kommer få gymnasieexamen och att jag således istället kommer få ett studiebevis. Efter jag avslutat gymnasiet, har jag planerat att läsa på komvux, för att kunna få gymnasieexamen. Jag undrar: vem ger mig det? Hur får jag det? Sparas det i någon databas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    när eleverna tar studenten brukar de få sina utbildningsdokument i stora vita kuvert "i handen" - av skolans rektor; så brukar det oftast gå till. De avgångselever som av ngn anledning ej närvarar vid den ceremonin, brukar få det kuvertet skickat hem till folkbokföringsadressen. Man kan också på förhand be på skolans expedition att dokumentet (i ditt fall Studiebevis) ej skickas hem med post, utan att du kommer och hämtar det personligen på skolans expedition (efteråt, när avgångsfirandet är avklarat).
    Uppgifter om dina betyg kommer att finnas sparade i någon databas men jag kan inte svara exakt vilken. Det finns det gemensamma betygsdatabasen BEDA som är under utveckling (ej färdig helt och hållet); om din skola är ansluten, så kan det hända att dina betyg kommer finnas i BEDA... men bäst är det om du frågar utbildningsadministratören på din skola om var dina betyg kommer finnas sparade, i vilken databas.
    Tips! ta reda på ansökningsperiod till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Det kan hända att komvux i din kommun har sommarkurserna och du skulle kunna börja läsa redan under sommaren. Sök de kurser du vill eller behöver läsa under ansökningsperioden (datumen är olika i olika kommuner). Allmän information om studieformen Komvux finns bland annat på framtid.se/studier/komvux
    Du kan kika även på framtid.se/reportage/studenten

    Studie- och yrkesvägledare