j3ssica

    Hej, jag gick ut med ett studiebevis och el- och energiprogrammet med F i 300 poäng(utöver dessa 3 kurser hade jag relativt bra betyg). Men just nu läser jag in matte- och naturkurser för att få tillräckligt med poäng samt för att jag inte kom in på basåret som jag egentligen tänkt gå. dock hade jag A i två utökade kurser som inte räknades med för att få examen, är det möjligt att "göra om" dem till vanliga kurser istället för utökade när jag ska ta ut examen från komvux? Och kommer de nya kurserna kunna ersätta kurserna jag fått F i sen innan? sen har jag även ett E i kursen elinstallationer på 200 poäng som drar ner hela mitt snittbetyg avsevärt, oavsett hur mycket jag höjer mina andra betyg. där jag bor kan man heller inte läsa upp redan godkända kurser, men jag undrar om det ens är möjligt att göra en prövning på en så pass praktisk kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    eftersom du har fått Studiebevis (när du gick ut gymnasiet) och inte ett examensbevis, då gör du planering mot examensbevis från komvux. På komvux finns numera följande typer av examensbevis: högskoleförberedande (inom naturvetenskap-teknik eller inom samhälle-humaniora) och olika Yrkesexamina mot olika praktiska yrken. Vilka kurser som är obligatoriska beror på vilken typ av examen du läser på komvux.
    Jag rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux och reder ut: först och främst Vilken typ (variant) av examensbevis du läser mot? och utifrån svar på den frågan bör du och SYV på komvux (tillsammans) göra detaljerad studieplanering mot ditt framtida examensbevis.
    Allmänt gäller: på komvux är det mycket mer fritt vilka kurser som får ingå. Det är 2400poäng som ingår i examensbevis från komvux (av dem 100p.gymnasiearbete eller komvuxarbete). Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare