Nils

    Hej, jag går i 8:an och ska välja PRAO nu. Jag undrade om det går att PRAO:A hos en jurist myndighet? Jag har läst att det kan vara svårt, men jag vill ändå försöka. Vilken skulle vara enklast att söka tillstånd hos?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nils!
    Jag är osäker på vad du kallar för "jurist myndighet". Du får gärna förklara kring det.

    Sveriges myndigheter, vad jag vet, består av:
    regeringen, domstolarna och förvaltningsmyndigheterna. Domstolarna är statliga. Förvaltningsmyndigheterna kan vara statliga eller kommunala. Funderar du på möjlighet att göra PRAO hos regeringen, eller vid en av domstolarna eller på någon förvaltningsmyndighet (i så fall på vilken myndighet)?
    För information om statliga myndigheter var god se regeringen.se/myndigheter
    Om du är nyfiken på yrket Jurist - kika gärna på Framtid.se/yrke/jurist
    Om du vill göra PRAO hos en jurist, då behöver det inte vara på en myndighet. Jurister jobbar på många olika arbetsplatser. T.ex finns det kommunjurister som jobbar för kommunerna. I den kommunen där du bor bör också finnas minst en kommunjurist. Du kan kontakta "kommunen" t.ex via växeltelefon och be att bli kopplad till kommunvägledare och fråga om hur du kommer i kontakt med kommunjurist i din kommun. Även konsumentvägledare är i grunden jurister. Du kan kanske göra PRAO hos en konsumentvägledare i din kommun.
    Du kan också be dina vårdnadshavare kontakta utbildningsförvaltningen i din kommun och fråga om det finns hjälp att få för att ordna PRAO hos en jurist. Det kan finnas många jurister som jobbar i din kommun. Det kan finnas jurister som jobbar på utbildningsförvaltningen i din kommun. Jag hoppas du får hjälp där!
    Jag hoppas också att ni på er skola har en Praktiksamordnare eller Praktikanskaffare som kan hjälpa dig med frågor om PRAO!
    Tips! det kanske går att få reda på om någon av föräldrarna till eleverna i din klass jobbar inom något "juridiskt yrke" och den förälder kan kanske ta in dig på PRAO på sin arbetsplats. Det finns många juridiska yrken, t.ex domstolsyrken och olika sorters av ombudsman.

    • : Tack! Var lite osäker på namnen men nu vet jag vad jag kan göra.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!