ag54

    Hej! Såhär har jag det senaste läsåret sökt och fått utbetalningar av CSN 30 poäng 20 veckor, år 2023 vecka 35 - år 2024 vecka 02, studietakt 100 % 30 poäng 20 veckor, år 2024 vecka 03 - 22, studietakt 100 % Angående studierresultat Nedan kan ni se de instruktioner jag fick i "Beslut om studiemedel" vad gäller studieresultat och krav för att söka studiemedel på nytt. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Studieresultat För att du ska kunna få studiemedel igen behöver du klara dina studieresultat - under den period du nu får studiemedel och - under övriga perioder du fått studiemedel men där vi ännu inte prövat dina studieresultat. Du behöver klara 75 procent av det antal poäng du studerat med studiemedel. Det innebär exempelvis 45 poäng om du har studiemedel under 40 heltidsveckor. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag behöver alltså klara 45 hp för att få studiemedel på nytt. Jag räknar med att hamna på 42 hp vilket kan ställa till det för mig när jag söker mer studiemedel till hösten. Men så jag tolkar det så kan man läsa ikapp de poäng man saknar för att få CSN på nytt. Nu till min fråga: Är det någon som vet om dessa poäng måste komma från kurser som är registrerade under den perioden jag sökt CSN (alltså fram till juni). Eller kommer dom acceptera att jag kompletterar poängen jag saknar genom att läsa sommarkurser? (Självklart söker jag då inte studiemedel för sommarkurserna) Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som är experter på frågor om studiemedel jobbar på CSN. Jag jobbar inte på CSN men min erfarenhet (och även det jag läser på CSN´s webbplats) säger att CSN brukar acceptera studier som skett senare om man inkommer med godkända betyg; och du kan t o m inkomma med godkända betyg från komvux-kurser (alltså kurser på gymnasial nivå). Du får gärna kontakta CSN med din fråga, men om jag är tvungen att svara och inte kan samråda med CSN innan jag svarar, då skulle jag ge dig råd att söka sommarkurser på högskolenivå och även söka läsa komvux-kurser (många kommuner erbjuder sommarkurser på komvux); se sedan var du kommer in och kan få studieplats. Och försök sedan få så många godkända betyg du kan.

    Studie- och yrkesvägledare