Majje

    Hej! Jag har läst ekonomiprogrammet på gymnasiet (gått ut med examen). Men har kommit på att jag vill bli läkare nu. Men är det helt omöjligt? Funderat eventuellt att gå på komvux och sen söka läkarprogrammet utomlands, då mina betyg inte är på top liksom. Men går det att läsa upp alla dessa ämnen på komvux matte, fysik, kemi och biologi? Om det går, hur lång tid ungefär kommer det att ta för mig och kan man få högre betyg eller bara E? Kollat exempelvis läkarutbildningen i Riga, där vill de ha bi, fy och kemin minst ett C samt på engelskan. Dock har jag ett D på eng finns möjligheten att läsa upp betyget där också? För att eventuellt senare kunna söka. Eller är det helt onödigt och omöjligt att göra det och ta något annat yrke? Hoppas ni kan hjälpa mig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    läkarutbildningen som du vill funderar på att söka i Riga, borde bedrivas på engelska (är min gissning) för att det är inte rimligt att du ska behöva lära dig lettiska så pass bra för att kunna klara en högre utbildning på det språket. Och om så är fallet, då behöver du kunna engelska rätt så bra (för att klara bedriva undervisning på det språket), så försök i så fall att lära dig så mycket engelska du kan både i tal och i skrift! Att komma in på en utbildning är bara första steget: det är tyvärr många som väljer eller tvingas att hoppa av på grund av att de inte klarar hänga med i utbildningen, så mycket goda förkunskaper råder jag dig att skaffa!
    Du frågar hur lång tid du behöver läsa på komvux för att få naturvetenskaplig behörighet. I Sverige krävs det godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Om du ej på gymnasiet läst fysik, kemi eller biologi, behöver du läsa följande kurser: Fysik1a och sedan Fysik2; Biologi 1 och 2 samt Kemi 1 och 2. Vad gäller matematik, så vet jag inte om du har godkänt betyg i matematik 3 eller endast i matte 2, och du behöver godkänt betyg i matte 4. Varje matte-kurs på gymnasial nivå går på 100poäng och läses därför på heltid på fem veckor. Behöver du läsa både matte 3 och 4, tar det 10 veckor på heltid.
    Fysik1a är en 150p.kurs och läses på heltid på 7.5 veckor. De resterande kurserna är på 100p. Så, förutom matte, är det 650 poäng du behöver läsa och man läser 20 poäng per vecka på heltid. Det är alltså möjligt att du kan rymma alla dina studier inom ett läsår på komvux, om du läser på heltid.
    Sök läsa på komvux; du förlorar inget på att se när ansökningsperioderna blir i den kommunen där du är folkbokförd. Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats. Är du inte helt säker, sök läsa engelska och matematik för att de två ämnen är bra att kunna så mycket som möjligt inom, oavsett vad man i framtiden ska jobba med. Se hur det går i studierna med de två ämnena och bestäm sedan om du vill satsa på att skaffa dig fullständig naturvetenskaplig behörighet eller om du vill titta på andra yrken. Det finns jättemånga olika yrken och du får gärna kika på många yrkesbeskrivningar! På www.framtid.se finns över 2.ooo yrken presenterade.
    Några exempel på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se är (snabblänkarna nedan):
    Optiker

    Antropolog

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Farmakolog

    Forskare

    Försäkringstandläkare

    Genetiker

    Högskolelärare

    Idrottsmedicinare

    Immunolog

    Infektionist

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Radiolog

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Tandläkare

    Veterinär

    Studie- och yrkesvägledare