Zanesh

    Hej! Valde Sambeteende på gymnasiet och har ångrat mitt val. Kommer snart gå ut gymnasiet och har mycket intresse till att plugga något ekonomi inriktad, antingen på yrkeshögskola eller universitet. Har dyskalkyli så är orolig att det kan bli för tufft. Det jag skulle tänka att söka just nu är redovisningsekonom men vill gärna veta om det är mycket matte både när man pluggar och jobbar inom det? Jag tror att jag har stor möjlighet att plugga matte 2 på komvux och klara det. Men är rädd att det kan bli för tufft om jag pluggar något ekonomi inriktad på uni/ yrkeshögskola som exempelvis redovisningsekonom

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan ha som delmål att klara få godkänt betyg i matematik 2 på komvux. Till universitetsutbildningar inom ekonomi krävs godkänt betyg i matematik 3. Till yrkeshögskoleutbildningar krävs, oftast, matematik 2. Så, försök efter matematik 2 även få godkänt betyg i matematik 3.
    Du får också gärna samråda med en lärare i matematik, kanske t o m med speciallärare i matematik. Dyskalkyli kan ha olika grader och olika omfattning; sedan spelar det stor roll om du fått de rätta verktygen som hjälper dig att handskas med matte-ämnet eller inte.
    Du kan också kika på många olika yrken; det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo olika yrken. Över 2.ooo av dem finns beskrivna på www.framtid.se

    Studie- och yrkesvägledare