Erika
    Hej!

    Jag är intresserad av att skriva en prövning i matematik 3b (fd matematik C-kursen). Min hemkommun i höst kommer att vara Stockholm, så att här skulle jag helst vilja skriva den. Vad jag förstår så skrivs prövningarna dagtid under vardagar. Mitt problem är jag jag jobbar dagtid mån-fre och för att undvika att behöva begära ledigt är jag nyfiken på om det finns något prövningsställe där det finns möjlighet att skriva prövningen under helgen? Det kan vara var som helst i Sverige.

    Tack på förhand!

    Mvh
    Erika

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,

    det finns tyvärr inte någon sammanställd info om prövningstillfällena i olika kommuner. På många ställen har de inte ännu bestämt när prövningstillfällena ska ges. Ex. kan anmälan till höstens prövningar öppnas i början av juli /det är bara ett exempel/ - och "prövningspersonal" vet ännu inte hur många OM NÅGON kommer att anmäla sig till prövning i t.ex matte 3b...
    Det är inte förbjudet att erbjuda prövning på en helgdag, fast det är dyrare för de som anordnar prövning för att t.ex provvakter har i så fall rätt till "helgersättning" - så jag kan tänka mig det är rätt ovanligt att kunna hitta en prövning på icke-kontorstider.

    Jag tänker också så här ... om du t.ex hittar en prövning som ges på en lördag långt från där du bor och långt från där du jobbar... så blir det så här: du måste åka till prövningsstället MINST 2 OLIKA DAGAR, detta för att först ska du skriva ett prov; sedan ska lärare rätta till och om 2-3 veckor (vanligtvis) är det i så fall den muntliga delen av prövningen. Tänk på hur mycket tid och pengar du ska lägga på att åka långt och kanske även behöva övernatta på annan ort. Det kan bli hur dyrt som helst! Därför kan det vara "lönt" att ta ledigt från jobbet, även om du inte får betalt för den dagen... "ledighet utan ersättning".
    Tänk på att du kan kanske spara "komptimmarna"/övertids-timmarna... eller andra "timmar" och ta ut dem när du skulle behöva gå ifrån jobbet för att göra prövning.
    En annan möjlighet är - kanske - att du tar en semesterdag ...
    Om jag var i "dina skor" skulle jag anmäla mig till prövning så nära bostaden /eller arbetsplatsen/ som möjligt och försökte lösa det med ledighet från jobbet på ngt. sätt i stället.
    Jag tänker också på "transport-problem"... tåg, buss, flygplan... alla färdmedel kan bli försenade. Även om du själv kör bil, kan du också bli försenad. På så sätt kan du missa prövningstillfället.

    Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst. Vi kan bara ge dig råd.

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - LYCKA TILL!

    Julia SYV