Zae

    Hej! Jag går 3:an och läser Natur - natur. Mitt mål är att ta gymnasieexamen, men jag har några F. Det ser ut att jag kommer få två F till för Matte 4 och Fysik 2. Med skolans rekommendation jag har tagit bort Fysik 2 från mitt schema, alltså jag läser inte den längre. Men vet inte hur Fysik2 kommer synas i gymnasieexamen. Min fråga är att går det att ta bort de två kurserna från studieplan och hur ska det synas i gymnasieexamen ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om kraven för gymnasieexamen var god se - gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Som regel är kurserna matematik 4 och fysik 2 obligatoriska för gymnasieexamen från NA/naturvetenskap
    Undantag: om eleven bytte gymnasieprogram och rektor därför fattade beslut om Individuellt anpassat program; ett sådant beslut måste fattas innan elever går ut årskurs 2 och i det beslutet framgår i så fall vilka kurser som byts ut mot andra kurser.
    Det går inte ta ut examensbevis från gymnasieskola med mindre än 2500 gymnasiala poäng. Om du tog bort fysik 2, vilken kurs läser du i stället?
    Om du tog bort 100poäng som fysik 2 går ut på och inte läser någon annan kurs i stället, kommer du inte kunna uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet. I så fall kommer du gå ut gymnasiet med ett Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.
    Jag råder dig boka tid hos SYV på din skola och reda ut frågan om du kommer kunna uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet eller inte. Om du (trots att du inte länge läser fysik2) kommer få ett Betyg (F är också ett betyg) då kan du ha F i fysik 2 och F i matematik 4 i ditt examensbevis (det är totalt 200poäng F i så fall och det är under gränsen på 250poäng som man maximalt kan ta in som F-betygen i examensbevis från gymnasiet). Att få ut examensbevis med F-betygen i är dock mycket ofördelaktigt för dig.
    I examensbeviset är kurserna "låsta" och du behöver sedan få högre betyg i just exakt samma kurser som finns i ditt examensbevis. Däremot om du går ut gymnasiet med ett Studiebevis kan du senare, på komvux, läsa andra kurser och ta ut examensbevis från komvux utan några F och som därför ger dig högre meritvärde.
    Du får, om du vill, visa det här svaret till SYV-en på din skola. Prata med SYV-en på din skola, är mitt råd till dig och gör det snarast. Ställ frågorna om hen tycker det ser ut som att du kommer uppfylla kraven för examensbevis eller inte. Jag vet inte vilka kurser du har F-betygen i eller kommer få F-betygen i.
    Maximalt antal F-poäng som gymnasieexamen får innehålla är, hur som helst, 250poäng.

    Studie- och yrkesvägledare