Gus
    Hej! Jag går naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap. Jag är väldigt stressad över min examen. Jag ligger just nu på gränsen till godkänt i kemi 2, fysik 2 och biologi 2. Sammanlagt har jag 2600 gymnasiepoäng då jag läser alla kurser som ingår i naturprogrammet och inriktningen naturvetenskap sen har jag även lagt till programmering 1, webbutveckling och entreprenörskap. Jag har läst att man behöver minst 2250 gymnasiepoäng för att kunna ta examen och jag har räknat ut att om jag får f i de tre ämnen jag som jag låg på gränsen i kommer jag fortfarande att kunna ta examen om jag är godkänd i alla andra ämnen.

    Min fråga är om jag fortfarande kan ta examen om jag får f i fysik 2, kemi 2, och biologi 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    svar på din fråga är: som jag tolkar kraven för examensbevisNej, du kommer inte med F i de tre kurserna som du nämner i din fråga uppfylla kraven för examensbevis. Jag kan förklara varför det är så. Titta i >>programplan för NA och du ser att alla de 3 kurserna är inriktningskurser och därför obligatoriska och ingen av de kurserna får därför bli U-kurs (utökat program). Du kommer därför ha 300p.F inom programmets 2500p. och det är för många F. Max F-poängen är 250p. Men jag tänker att det kanske är en "bra sak" att du kommer gå ut gymnasiet med ett Studiebevis, konstigt nog. I examensbeviset blir kurserna "låsta" och för att höja snittbetyget behöver man höja betygen i exakt samma kurser som finns i examensbeviset, men om du tar ditt studiebevis till komvux och gör en ny planering där så kan du skippa alla de kurserna i vilka du får F på gymnasiet, eller så får du godkända betyg i de kurserna på komvux och får godkända betyg i ditt examensbevis från komvux.
    Om du får examensbevis på gymnasiet från ett högskoleförberedande program, så kan du inte få ett nytt högskoleförberedande examen från komvux, utan endast Yrkesexamen.
    Yrkesexamen kan inkludera alla kurser som krävs både för grundläggande och särskild behörighet till vilket universitetsutbildning som helst men den måste innehålla yrkeskurserna också (t.ex kurserna som ingår i Undersköterska-utbildningen, eller utbildning till byggnadsarbetare, Elektriker, Fastighetsskötare, Bussförare, Kock, Kallskänka eller ett annat praktiskt yrke där utbildning ligger på gymnasial nivå).
    Det är en svår och tråkig situation att få ut examen från gymnasiet från ett högskoleförberedande program med lågt meritvärde. Med lågt meritvärde kommer man inte in på universitetsutbildning som man vill komma in på och komvux tar inte in på yrkesutbildningar (i alla fall som oftast) om man har examensbevis från gymnasiet, och så har man inte lärt sig ngt yrke - och har därför svårt att få jobb. Så, vad ska man göra om man inte får ngt jobb, och inte kommer in på någon utbildning som man vill komma in på? Det kan bli en återvändsgränd. Man tvingas kanske läsa ngn utbildning, i så fall, där tomma platser står på grund av för få sökande.
    Så, jag tycker du ska ta och fundera på om det är värt för dig att kämpa för att få ut examensbevis från ett högskoleförberedande program med lågt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Gus :

      Om jag tolkar ditt svar rätt så kommer jag kunna få examensbevis om jag endast får f i två av de tre ämnen jag har nämnt? För då är det bara 200 poäng som jag fått f i?

    • Milla : Ja, enligt min uppfattning om reglerna, så är det så. 250p.f är max inom programmets 2500p., som eleven kan få F i men ändå uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet.