MegaSoma

    Hej! Nu var det ett tag sedan jag gick ut gymnasiet. Precis när jag gick ut ur gymnasiet och året innan mådde jag väldigt dåligt, men valde att inte berätta för några lärare. I stället för att studera så började jag jobba och starta ett bolag vilket gått bra, men nu vill jag gärna studera igen. Jag har 8 kurser kvar att göra, dessa är följande: Kemi 1, Kemi 2, Fysik 2, Idrott 1 & 2, Svenska 3, Engelska 7 och Historia 1b (tror jag). Gick Na/ Na. Jag har än inte tagit kontakt med gymnasiet sedan jag tog studenten. Helst skulle jag inte vilja kontakta skolan då min relation med lärarna och rektor inte var särskilt bra, men om jag måste så finns det inte särskilt mycket att göra, då får jag bara göra det. Skulle det gå att tenta av alla dessa kurser tills i Juni då antagningen sker för universitet? Vill läsa Data på Chalmers. Jag har tid att studera och är säker på att om jag fick tillfällen för avtentning så skulle jag klara att skriva dom. Ska snart ta steget att kontakta en SYV, tänkte att detta kan vara någon slags slow start, så jag får bättre koll på läget:) Värt att tillägga, är 20 år. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    från 1 juli det kalenderåret under vilket man fyller 20 år "hör" man till Komvux och inte längre till gymnasieskolan. Så, du bör vända dig till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    I examensbevis från komvux får ej kursen Idrott och hälsa 1 ingå. Idrott 2 kanske kan ingå men det finns ej någon undervisning på komvux i ämnet Idrott, så det är i så fall prövning som gäller. Svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Som icke-gymnasieelev får du, teoretiskt sett, göra prövningar i hela Sverige. Dock är det inte lätt att hitta var man kan boka prövningstid. Avgift på 500kr "skrämmer inte" och väldigt många anmäler sig och sedan kanske inte ens gör prövningar, men tider är uppbokade... och det är lärarbrist också, så ... suck.... ganska svårt att hitta var man kan boka in prövningstid.
    På komvux i den kommunen där du är folkbokförd bör du göra planering mot examensbevis.
    Det finns numera följande examen som komvux kan utfärda:
    inom Naturvetenskap-Teknik
    inom Samhälle-Humaniora
    och olika yrkesexamina.
    Komvuxexamen inkluderar 2400poäng. Av dem 100p.gymnasie- eller komvuxarbete, en obligatorisk kurs som måste ingå med godkänt betyg (E). vilka andra kurser som ingår i ditt examensbevis från komvux får du diskutera med SYV-en på komvux. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma kurser som ingick i din studieplan på gymnasiet. Men inkludera gärna alla de kurser som du behöver för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare
    • MegaSoma :

      Hej! Jag har gjort gymnasiearbete etc. och har bara dem 8 ämnena kvar som jag tidigare skrev. Jag har även skrivit ett HP som gick bra, kommer skriva ännu ett i vår.

      Jag har alltså betyg och läst färdigt alla andra kurser.

    • Milla : Jättebra att du har många godkända betyg. Bra att du gjort högskoleprovet men högskoleprovet befriar inte från kraven på grundläggande och särskild behörighet. Vill du bekräfta din grundläggande behörighet genom "fullständig gymnasiekompetens" måste du ta ut examen från komvux. I Examen från komvux får ej betyget i idrott1 ingå. totalt krävs det 2.400 poäng för examen från komvux. Det är ganska fritt vilka kurser får ingå i examen från komvux(mycket friare än på gymnasiet). Gör planering mot examen tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.