Ida
    Hej!
    Jag har en fråga angående valet till universitet och högskolor till hösten.

    Jag funderar på två utbildningar som jag inte riktigt är säker på vilken av de jag vill gå. Den ena utbildningen har betydligt högre antagningspoäng än den andra. Den andra utbildningen har betydligt lägre och den är jag säker på att jag kommer komma in på. Därför kommer jag lägga mitt förstahandsval på den utbildningen som har högst antagningspoäng på och se ifall jag kommer in eller inte. Problemet är att jag inte är riktigt säker på vilken av dem jag vill gå till hösten. Jag läste någonstans att ifall man kom in på sitt förstaval så stryks alla val som är under den.

    Hur går detta till? Vad händer ifall jag kommer in på mitt förstahandsval men vill gå mitt andrahandsval istället? Går det att söka igen? Är chanserna att komma in lägre då?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    din fråga bör du egentligen ställa till Antagning.se - som hanterar administration kring antagningar till svenska högskoleutbildningar. tel.0771-550 720 - och tel.tid på vardagar kl.9-16.

    Jag tror man kan ändra prioriteringsordning efter sista ansökningsdag (alltså efter 15 april 2020) - i alla fall fram till sista dag för kompletteringar (som blir 18 juni 2020); efter det kan det vara så att man ej längre kan ändra i sin ansökan - detta pga det blir total kaos om alla ska kunna ändra allt hela tiden... hur ska man i så fall kunna göra antagning och skicka antagningsbesked? För att om du KANSKE vill gå utbildning som du väljer i andra hand, så är det en person som bör bli ANTAGEN till den utb., ej kan få antagningsbeskedet... utan måste vänta på att du ska bestämma dig, hur ska man administrera allt detta, om alla ska vänta på alla andra?

    Dock förstår jag ju dig också, hur du tänker; och det är inte alls lätt att i alla lägen - på förhand - veta precis vad man helst vill. Sedan tillkommer det också "bostadsfrågan", "försörjningsfrågan" mm och m.fl. Inte lätt det, inte... :(
    Att söka "senare" kan man till högskoleutbidlningar endast om det öppnas SEN ANSÖKAN till just den utbildningen, och detta sker endast om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser.

    Däremot kan man söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar, till var och en - i första hand; detta pga varje yh-skola gör sin egen antagning och yh-ansökningar är oberoende av ansökningar till högskolor-universitet; på så sätt kan man bli antagen till högskoleutbildning och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar; och blir det så, kan man välja sen vilken utbildning man väljer att gå.