daniel
    Hejsan, jag har funderat på att studera till slöjdlärare och då undrar jag om det skulle vara möjligt o dela upp utbildning i två delar, alltså att man läser någon sort av grundutbildning först i en högskola eller universitet och sen ansöker vidare till slöjdinriktning i en annan. Anledning till det är att det kanske inte är lämpligt att flytta rätt så långt bort just nu.

    6 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    På grundskolan är man oftast Ämneslärare >> i Tre ämnen. Frågan är då om du vill bli lärare i Träslöjd eller i Textilslöjd eller i båda - och vilket eller vilka andra ämnen du vill bli behörig i samtidigt?

    jag har också ett förslag om att du kan söka jobb redan nu, se ex. Juniorlärare>> och när du har jobbat ett tag, t.ex en termin - kan du prata med rektor på din skola om att delta i någon projekt för att bli behörig, se ex. info på www.lh.umu.se/utbildning/fortbildning-for-larare/val

    • : Hej Anna
    • : jag tänkte utbilda mig till både trä o metallslöjd, den tredje ämne skulle kunna vara idrott eller bild
    • Anna : Läs gärna igenom alla svar som du hittils har fått. Det finns två huvudsakliga alternativ, som jag ser det: antingen så väljer du ngt. på lärarutbildningen på den högskola dit du kan pendla och får Lärarexamen där (som du sedan kan komplettera och utöka med fler ämnen) ELLER så läser du på distans mot en av högskolorna som erbjuder distans i slöjd.
    • : Okej, tack för bra o snabba svar
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    LiU >>> (Linköpings Universitet) erbjuds det en utbildning som heter slöjd på distans 60 högskolepoäng ( halvfart), dvs man läser det under två år, fyra terminer.

    Se på https://liu.se/utbildning/kurs/919tex

    om du är intresserad av Textilslöjd.

    Se på https://liu.se/utbildning/kurs/919tom om du är intresserad av Trä-och metall slöjd.

    Efter 60 hp slöjd på distans kan studenten bygga på med ytterligare 30 hp slöjd ink självständigt arbete 15 hp.

    Med 90 hp slöjd inkl självständigt arbete kan studenten söka KPU- Kompletterande pedagogisk utbildning 90högskolepoäng.

    KPU ges på flera universitet och högskolor.

    Vid LiU erbjuds KPU mot slöjd som halvfartsutbildning/distans med start hösten eller som helfartsutbildning campusförlagd med start våren.

    Du får gärna kontakta LiU´s vägledare direkt på [email protected]

    Mvh

    L. :)

    Liselotte
    SYV-besökare SYV

    Umeå har distansutbildning. http://www.estet.umu.se/utbildning/distansutbildningar/
    Annars är det nog Stockholm som gäller.

    Hej
    Om du först vill utbilda dig till grundlärare eller ämneslärare på hemorten och därefter vill komplettera med slöjd är det möjligt. Då kan du börja med att studera vid Högskolan Dalarna och senare söka sig till Umeå universitet, Linköpings universitet, Göteborgs universitet eller Konstfack i Stockholm för ytterligare behörighet i slöjd. Om man redan har en lärarlegitimation kan man utöka sin behörighet genom ytterligare studier.

    Med vänliga hälsningar
    Utbildningsledare

    Hej,

    Ett alternativ kan vara att läsa in distanskurser inom slöjd textil/träslöjd 90 högskolepoäng (hp) eller 120 hp för att sedan ansöka till kompletterande pedagogisk utbildning (KPU).

    Exempel på lärosäten som erbjuder detta är Umeå- och Linköpings universitet:
    Kurser vid UMU (Umeå Universitet):
    Slöjd textil distanskuser
    Slöjd, textil 1a, 15 hp
    Slöjd, textil 1b, 15 hp
    Slöjd, textil 2a, distans, 15hp
    Slöjd, textil 2b, distans, 15hp
    Kläddesign 15 hp
    Kläddesign II
    Mönsterkonstruktion modellskapande, 7,5hp
    Vävdesign 15 hp
    Vävdesign, fördjupning, 15hp
    Textila uttryck II 30 hp

    Slöjd trä och metall distanskuser
    Slöjd trä- och metall 1, distans, 30hp
    Slöjd, trä- och metall 2a, distans, 15hp
    Slöjd, trä- och metall 2b, distans, 15hp
    Form, färg, estetik och uttryck - Utveckla ditt formspråk i trä 15 hp
    Kreativt skapande – trä och metall 15 hp

    KPU (Kompletterande Pedagogisk Utbildning) vid UMU /Umeå Universitet/:
    https://www.umu.se/utbildning/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning---ak-7-9

    Hälsningar
    ____________________________
    Studievägledare

    Linnéuniversitetet
    Kansliet för lärarutbildning
    Kalmar & Växjö

    Eftersom du bor i Dalarna rekommenderar jag dig att kontakta högskolan i Dalarna och hör vad de ser för möjligheter.
    Skickar en länk: http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/lararutbildning/Gymnasieskolan/Bild/
    Utbildningen är tänkt att du som lärare undervisar i minst två ämnen.

    Med vänliga hälsningar
    Studie- och karriärvägledare
    Högskolan Väst

    Hej!
    Du skulle kunna söka Slöjd på distans, https://liu.se/utbildning/kurs/919tex och https://liu.se/utbildning/kurs/919tom och då du är klar med 90 hp (inkl ett självständigt arbete på 15 hp) ansöka till Kompletterande pedagogisk utbildning, https://liu.se/utbildning/program/l1grk.

    Hälsningar
    Studievägledare

    De lärosäten som i Sverige (Uppgiftr från mars 2017) erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 på grundskolan är följande:
    Umeå universitet
    Linköpings universitet
    Göteborgs universitet
    och Konstfack.

    Hej!
    Ämnet Slöjd finns i Ämneslärarutbildningen, åk 7-9.
    Ett sätt att skaffa utbildningen är att söka till ett program där ämnet ingår i en kombination
    eller där det är möjligt att själv sätta ihop sin ämneskombination.

    Ett annat sätt kan vara att först läsa 90 hp träslöjd som fristående kurser och därefter söka till
    kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), 90 hp.

    Det bästa är om personen vänder sig till de lärosäten som utbildar slöjdlärare för att få mer information. Ämnet Slöjd finns i Göteborg, Linköping, Stockholm och Umeå.

    Hälsningar
    Studie- och karriärvägledare/Student- and Career Counselor

    Hej!
    Enligt behörighetsförordningen krävs för en ämneslärarexamen 90 högskolepoäng i ämnesstudier och 90 hp i utbildningsvetenskap. Detta är grunden och kan läsas in på flera olika sätt. Jag beskriver nedan det sätt som passar frågan bäst och vad som kan läsas i Göteborg. Men det går naturligtvis att läsa till slöjdlärare på de andra tre lärosäten som ger slöjdlärarutbildning; Umeå, Linköping och Stockholm.

    KPU - Kompletterande pedagogisk utbildning

    Inom KPU läses 90 hp utbildningsvetenskap. Denna del av utbildningen ges på flertalet lärosäten runt om i Sverige inkl. Göteborg.

    Innan man kan bli antagen till KPU behöver man vara klar med 90 hp i ämnesstudier. Dessa kan man t.ex  ha läst in via fristående kurser i slöjdämnet. Hos oss på HDK brukar vi varje år ge ett antal fristående kurser som kan vara en del av dessa 90 hp. Dock erbjuder vi inte, just nu, ett helt paket med 90 hp.

    http://www.hdk.gu.se/sv/utbildningar/lararutbildning/slojd/ettamneslarare

    Man behöver alltså inte läsa in slöjdämnesstudierna på samma lärosäte som man läser KPU.

    Vänliga hälsningar
    Programansvarig
    Slöjdlärarutbildningen
    Göteborgs universitet, HDK

    Daniel SYV

    Hej, vi fick nu svar från Göteborgs Universitet; läs nedan:

    Hej!

    En möjlig väg kan vara att först läsa in ämnet t.ex. via fristående kurser på distans, och att därefter ansöka till Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU, 90 hp) vid ett lärosäte som ger KPU på distans och med slöjd som ingångsämne. Jag skulle nog hänvisa till Umeå universitet för att höra mer med dem om hur deras distansstudier i slöjd är upplagda och hur deras KPU är upplagd.
    Se https://www.umu.se/utbildning/kurser/slojd-1-tra--och-metall för kontaktuppgifter om slöjd och  https://www.umu.se/utbildning/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning---ak-7-9 för KPU.

    Med vänliga hälsningar
    studievägledare
    GÖTEBORGS UNIVERSITET
    Utbildningsvetenskapliga fakultetskansliet

    Hej igen, nu fick vi svar från Stockholms universitet, läs nedan :) :

    För att bli slöjdlärare så kan man antingen:
    ·        läsa en grundlärar- eller ämneslärarutbildning där slöjdämnet ingår, eller
    ·        läsa in själva slöjdämnet först (90 hp) och sedan söka KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) där man läser själva ’lärarbiten’, dvs. pedagogik, didaktik och gör praktik.

    Slöjdkurser på distans finns vid bl.a. Linköpings och Umeå universitet. Hela det nationella kursutbudet finns på www.antagning.se och då kan man t.ex. söka på ’slöjd’. För att se vilka lärosäten som ger kurser/utbildningar på distans kan man bocka för ’distans’ under ’Fler sökalternativ’.

    Lärarutbildningar på distans ges av bl.a. Luleå, Mittuniversitetet (Sundsvall) och Gävle. Även dessa kan sökas fram på www.antagning.se

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare

    Stockholms Universitet
    Studentavdelningen

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick svar från Infocenter på Umeå universitet, var god läs deras svar nedan:

    Det erbjuds distanskurser i slöjd i Umeå såväl trä o metall som textilslöjd och andra estetiska ämnen
    Kika gärna på denna sida

    http://www.estet.umu.se/utbildning/distansutbildningar/

    4 kurser om vardera 15 högskolepoäng kan läsas på distans mot Umeå - och det finns många studerande från hela landet som läser dessa kurser.

    När man inläst 90 hp av slöjdämnet - kan man söka till KPU 90 hp mot detta ämne - denna KPU variant finns också på 50% distans över 6 terminer - vilket möjliggör att man kan arbeta under tiden.

    Distanskurserna brukar kräva så väl mot ämnet som KPU:n att man besöker den vackra staden Umeå 3 ggr per termin fysiskt och då är man här 4 dagar i snitt varje gång. Allt i övrigt läses hemifrån.

    Första kursen i ämnet slöjd trä eller om det är textil -- måste sökas nu 15 mars -- 18 april -17, för tänkt start hösten 2017.
    Kurserna bygger på varandra så man måste läsa dem i ordning höst/vår/ osv.

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter Umeå universitet

    Studie- och yrkesvägledare

    Och ännu ett svar - från en Studierektor på Institutionen för estetiska ämnen på Umeå universitet. Var god läs hans svar nedan:

    Hej!

    Vi har distanskurser i slöjd som tillsammans med studier i
    den utbildningsvetenskapliga kärnan ger behörighet som
    slöjdlärare till och med åk 9. Distanskurserna Slöjd 1, trä-
    och metall, Slöjd trä- och metall 2a och 2b ger tillsammans 60 hp.
    Därefter går det att läsa Form, färg, estetik och uttryck och
    Skapandets intryck för att komma upp i 90 hp. Kurserna ges på
    halvfart, distans. Med 90 hp i slöjd kan man sedan söka KPU
    (kompletterande pedagogisk utbildning) för att få lärarexamen
    i slöjd åk 7-9. Omfattningen på KPU är 90 hp.  Första delkursen,
    Slöjd 1, trä- och metall ges nästa gång ht-17 med anmälan senast 18/4.

    Mvh,

    Studierektor
    Institutionen för estetiska ämnen
    Umeå universitet

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick idag svar från en kollega:

    HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, har flera utbildningar till ämneslärare i slöjd. Det beror lite på vilken bakgrund din kille har:
    http://www.hdk.gu.se/sv/utbildningar/lararutbildning/slojd

    Jag rekommenderar att din kille kontaktar en central studievägledare på den orten han bor om han tycker att Göteborg ligger för långt bort.
    Hör av dig/er igen om ni har fler frågor.

    Med Vänlig Hälsning/Best Regards
    Studievägledare/Student Counsellor
    Högskolan för Design och Konsthantverk/Academy of Design and Crafts
    Göteborgs Universitet/University of Gothenburg