Elev

    Hej! Jag går just nu 1an på gymnasiet men vill börja på distans gymnasiet korrespondens. De baserar vilka som kommer in på merit och när jag gick i grundskolan hade jag inte alls bra merit. Är det möjligt att göra prövning på en del av grundskolebetygen även fast jag går i gymnasiet? Har jag några andra alternativ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lara!
    Vad gäller söka till Korrespondensgymnasiet, så undrar jag om du har uppmärksammat en ändring i skollagen som trädde i kraft sommaren 2021 och med den ändringen så uppfattar jag det så att för att tillhöra målgruppen för undervisning på distansgymnasiet, ska man nu vara en elev som inte kan delta i den ordinarie undervisningen på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik eller av andra särskilda skäl (Skollagen 2010:800). Som jag förstår det så behöver du ha dokumenterad orsak till varför du inte kan läsa på en vanlig gymnasieskola. Du får givetvis göra ansökan, men du måste vara medveten om att du kan få svar om att du inte till hör målgruppen för distansundervisning på gymnasiet. För detaljerad information kring det hänvisar jag till personal som jobbar på Korrespondensgymnasiet.
    Jag tycker du bör undersöka frågan om målgruppstillhörighet innan du planerar göra prövningar. Det är omständigt och dyrt att göra prövningar. Det är en komplicerad fråga om huruvida en gymnasieelev har rätt att göra prövningar i grundskolekurser. Reglerna är ganska "vaga" på den punkten och olika tolkningar är möjliga. I praktiken är det mycket svårt att som gymnasieelev hitta möjlighet att göra prövningar i grundskolekurser. Du får gärna vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr till skolverket: 08-52733200.
    Oavsett vad du beslutar dig för att göra - lycka till!
    Du får också senare gärna höra av dig och berätta hur det går, bland annat vilka svar du fick från utbildningsförvaltningen och från skolverket.

    • Elev :

      Tack för svar! Hade glömt att skriva att mina föräldrar har pratat med skolan och de sa att jag tillhör målgruppen men eftersom jag har såpass låg merit är det ingen stor chans att jag kommer in.

    • Anna : gör ansökan i alla fall. Du förlorar inget på att göra ansökan. Undersök frågan om möjlighet att göra prövningar i grundskolekurser med utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan också ringa och prata med skolverket. Du fick telefonnummer - se svar ovan. Lycka till!