Isakbanton

    Hej, jag heter Isak och jag går ut ekonomiprogrammet i jul. Jag hamnade en termin efter då jag bytte program tidigt i min gymnasiegång. Vad ska man göra efter studenten i så fall? Jag har planerat att studera vidare på högskolan men det mesta går igång efter sommarn så då är frågan vad man ska göra fram tills dess och hur fungerar det med bidrag?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att gå ut gymnasiet till jul är mycket ovanligt. Jag tror inte det finns några "regler" eller tips som är fastställa för just den situationen.  Skriv in dig på Arbetsförmedlingen (kanske t o m innan du avslutar din gymnasieutbildning) - du säger på AF att du vill få hjälp i ditt jobbsökande redan under hösten för att kunna börja jobba direkt när du går ut gymnasiet till jul.
    Du får söka jobb både på egen hand och med hjälp av Arbetsförmedlingen - i Sverige får man börja jobba när man fyller 13 år... svårt dock att få jobb när man är ung, men är man 18 år eller äldre så finns det en rimlig chans att få jobb, även om man kanske ej lärde sig (på gymnasiet) något yrke. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken
    Vad gäller studier så kika på olika skolformer: folkhögskola, komvux, KKU och yrkeshögskola; det finns också utbildningar hos privata utbildningsanordnare. Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Till yrkeshögskoleutbildningar och folkhögskoleutbildningar samt till KKU söker man, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i.
    Även om du planerar att till nästkommande höst komma in på högskola-universitet, kan du under våren påbörja en annan utbildning; t.ex på en yrkeshögskola. Jag tänker så här: det är ju tyvärr inte säkert att du kommer in på högskola-universitet första gång du söker. Om du kommer in på högskola-universitet  kan du avbryta den utbildning som du påbörjade terminen innan.
    Vad gäller "bidrag": om du studerar då får du se om du kommer ha rätt till studiestöd från CSN. Om du av Arbetsförmedlingen blir inskriven i "ungdomsgarantin" så kan du efter viss tid (t.ex efter att du har varig inskriven i 100 dagar) få rätt till någon sort ersättning (ta det med AF, för att det är de som är experter på den frågan).
    Om din familj (t.ex föräldrarna) har råd att försörja dig under några månader så kan du under den tiden plugga inför högskoleprovet och/eller "rusta upp dig" på andra sätt: jag vet inte om du redan har körkort (om inte - bra att läsa mot att kunna ta ut körkort; det är dyrt men man kan t.ex plugga körkortsteori på egen hand, så blir det lättare att uppnå kraven och ta körkort senare, när man har råd). Om du redan gjort högskoleprovet, kan du göra det igen och igen... Bästa resultat gäller. Och du planerar ju komma in på en högskole-universitetsutbildning, så resultat från högskoleprovet är ju bra att ha! Får du högt resultat, så kan du även skriva in det i CV (ser bra ut i CV, även att man har körkort ser bra ut i CV... även om jobbet man söker ej kräver körkort, så ser många arbetsgivare det faktum att man har körkort som någon sort "kvalitetsstämpel" och ett PLUS "i kanten").
    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Nedan ser du snabblänkar till några Yrkeshögskoleutbildningar som har planerad start våren 2025:
    utbildning/xenter-yrkeshogskola/redigerare-postproduktion
    utbildning/campus-varberg/jarnvagsprojektor
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    utbildning/kyh/processtekniker-smart-industri
    utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-producer
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör
    utbildning/yrkeshogskolan-campus-molndal/CAD-konstruktör
    utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/filmarbetare-freelance-filmworker
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/tullspecialist
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist
    utbildning/tcc-sverige-ab/lokförare
    utbildning/dacapo-mariestad/foradlingsodlare
    utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare

    Studie- och yrkesvägledare