Waseemassaf11

    Hej Jag tänker söka till ett tekniskt basår i Linköpings universitet. Det står att tekniska basåret ger mig en garanterad plats i universitetet. Jag har två frågor kring detta hoppas ni svarar på dem. 1. Man läser på basåret bl.a. Matte 4, Kemi 1+2, Fysik 1+2, Biologi 1+2 som jag förstår hittills. Stämmer det jag är osäker?.. I alla fall, jag har klarat allting på gymnasiet förutom Fysik 2. Man måste läsa 60hp på basåret för att kunna få garanterad plats i universitetet, varje kurs ger mig 30hp (om jag förstår rätt), kan jag i detta fall BARA ((läsa om Biologi 1 t.ex. ''eller någon annan kurs'' + Fysik 2)) i basåret? 2. Min dröm är att komma in på Civilingenjör i Informationsteknologi, om jag lyckas bli godkänd i 60hp (två kurser) på basåret, kan jag bli behörig och antagen i min drömutbildning? Jag vet det beror på platser och antal sökande.. men hur funkar det egentligen? Jag tänker så här.. om det var hög konkurrens om platser i alla program, hur ska jag kunna få en plats 100% om mina merit var låg? Tusentack på förhand för er hjälp.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag antar att du läste information på utbildningens egen webbplats: liu.se/utbildning/basår - och där nämns "platsgaranti" men på vilka program som platsgaranti-löfte kommer att erbjudas längre fram blir en senare fråga... Den utbildningen (basåret på Linköpings universitet) är inte öppen för sen anmälan. Du kommer därför kunna söka till den först till hösten 2024 (om den utbildningen kommer då finnas kvar på det lärosäte). Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda basår. Det har hänt att lärosätena slutade erbjuda basår. Det är först i mitten av mars 2024 som vi vet om Linköpings universitet kommer erbjuda söka till basåret till hösten 2024. Och om basåret blir sökbart då, så kan man då också se om garantiplats kommer utlovas och i så fall på vilka av lärosätets program. Det är oftast endast några få (mindre populära) program som man kan utnyttja garantiplats på. De mest populära program brukar inte ta in via garantiplats.
    Du frågar också om du kan läsa delar av basåret och fortfarande bli aktuell för platsgaranti. Jag tror inte det är möjligt. Min uppfattning är den att för att bli aktuell för platsgaranti så måste den studerande genomföra hela basåret i sin helhet och också få lägst godkända betyg i samtliga kurser inom basåret; det kan ställas krav på att få högre än godkänt (VG, välgodkänt) i kurser inom basåret för att kunna bli aktuell för en garantiplats... men de detaljerna får man titta på när det blir klart att basåret kommer att, över huvudet taget, bli sökbar.
    Utbildningsutbud är inte konstant utan förändras. Utbudet fastställs till första dagen i anmälningsperioden.
    Basåren på lärosätena är de så kallade "förutbildningar" och varje lärosäte kan bestämma om de börjar eller sluta erbjuda basåren. Om basår erbjuds, då kan lärosätet bestämma villkor: t.ex kan matte 2 eller matte 3 krävas för särskild behörighet (olika på olika lärosäten och kan också ändras från ett antagningsomgång till nästa). Att ett lärosäte har tidigare erbjudit platsgaranti men slutar med det - kan inte heller uteslutas. Du får helt enkelt vänta till mitten av mars 2024 när anmälningsperioden öppnar och läsa på utbildningens webb då: om den utbildning, över huvudet taget, blir kvar i utbildningsutbudet.
    Du kan annars höra med studievägledare på den institutionen där basåret (idag) erbjuds - de vet mest om sin egen utbildning och om planer på eventuella förändringar.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Waseemassaf11 : Hej. Jag såg ju på antagning.se att Linköpings universitet har ett tekniskt basår i tre eller fyra platser i Sverige... norrköping, Linköping, Katrineholm och en annan plats också. Katrineholm och den andra platsen är öppna för sen anmäla. Jag förstår inte riktigt vad du säger om basåret... Det står på deras hemsida att det kan ge mig garantiplats till civilingenjör, högskoleingenjör och kandidatprogrammen. Jag är vilse nu. (Jag har hämtat informationnen från deras hemsida och från antagning)
    • Waseemassaf11 : https://www.viadidakt.se/viadidakt/viadidakt/nyheter/2022-10-20-nasta-ar-erbjuder-vi-tekniskt-basar-i-samarbete-med-linkopings-universitet.html
    • Milla : Gå på den informationen du hittade på antagning.se och på lärosätenas egna webbplatser. Du behöver inte godkännande från oss på fråga SYV för att söka till en utbildning. Om du tror att utbildning är rätt för dig, sök till den. Är SEN ANMÄLAN öppen får man söka. På vilka utbildningar garantiplats erbjuds bestämmer lärosätet. Så, gå på den info du har läst på skolans webb och lycka till!
    • Waseemassaf11 : Hej. Tack
    Läs alla kommentarer