Waseem

    Hej, Jag hörde många av mina kompisar som säger att arabiska räknas inte längre som moderna språk. Dessutom hörde jag att moderna språk (arabiska) 3, 4 och 5 ger inte meritpoäng för arabiska talande elever. Stämmer det? Eller är arabiska fortfarande ett av de moderna språk och man får meritpoäng i steg 3, 4 och 5? Jag uppskattar era stora ansträngningar! Med vänlig hälsning. Wassem.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Godkända betyg i Moderna språk (t.ex arabiska) 3 och 4 ger sammanlagt max antal meritpoäng för moderna språk;
    Det är MODERSMÅL - ett ämne inom vilket finns följande kurser: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet, som inte ger meritpoäng. Och det spelar då ingen roll vilka språk det är ... alltså MODERSMÅL som ämne ger inte meritpoäng, utan endast "vanliga poäng", ej de Extra (meritpoängen).
    Arabiska 3 och 4 (lägst godkända betyg) ger sammanlagt max i merit vad gäller Moderna språk.
    ************

    Liselotte
    • Waseem : Hej Liselotte, Tack så mycket för din hjälp! Jag förstår att det är finns skillnad mellan moderna språk och modersmål. Dessutom vet jag att arabiska finns som båda modersmål och moderna språk i det svenska skolsystemet. Jag undrar om arabiska språket räknas fortfarande ett av de moderna språk i det svenska skolsystemet. För att många språk i Sverige är inte moderna språk eller de blev nyligen icke moderna språk.
    • Anna :

      Läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak - enligt vad vi vet så är Arabiska fortfarande moderna språk. :) Varifrån fick du info om språken som "blev icke-moderna", undrar jag? Du får gärna skicka direkt-snabb länk till info om det.