zahra
    Hej!

    Eftersom jag ändå ska utbilda mig till sjuksköterska, så tänkte jag att jag ville utbilda mig vidare till estetisk injicerare, men jag vet inte riktigt hur det funkar. Det finns vissa som säger att man kan betala en privat kurs och stå för kostnaderna själv och så finns det andra som säger att man måste vara en speciell delegerad sjuksköterska vilket jag inte förstår vad det är, men dem menar att man måste vara kopplad till en estetisk klinik redan innan man utbildar sig vidare till estetisk injicerare. Därför undrar jag efter jag utbildat mig till sjuksköterska hur ska jag kunna bli estetisk injicerare och hur många år skulle det kunna ta?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra,
    kika gärna på yrke/estetisk-injicerare>> - där /länst ner/ finns även länk till hemsidan för Estetiska injektionsrådet. Du får gärna kika på deras hemsida och ställa frågor till dem.
    ****

    Reglerna vad gäller estetiska injektioner kan ändras. det som gäller idag behöver inte alls gälla om 3 år och det tar 3 år att utbilda sig till sjuksköterska.
    Det är därför så att om du idag får reda på alla de utbildningar, regler, kostnader mm som gäller nu - kanske den info blir helt oanvändbar om 3 år /detta pga reglerna kan ändras jättemycket på den tiden/.

    • Saga : På några salonger där jag har bekanta som jobbar - där är det Läkare som gör injektioner.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Socialstyrelsen. Du får gärna läsa deras svar i sin helhet, nedan:

    Tack för din fråga.

    Socialstyrelsen kan bara redogöra för bestämmelser i gällande författningar (lagar, förordningar och föreskrifter) men inte ta ställning till hur de ska tillämpas i enskilda fall. Det är oklart rättsligt i vilken omfattning estetiska behandlingar omfattas av den lagstiftning vi kan redogöra för. Det är därför ett område där vi inte kan ge några klara svar vad som gäller eller kommer gälla. Socialstyrelsen ska efter uppdrag från regeringen utreda om estetiska behandlingar som kräver medicinsk kompetens och som kan innebära betydande hälsorisker, ska omfattas av samma skydd för den enskilde som gäller för andra hälso- och sjukvårdsbehandlingar och hur det i så fall ska vara reglerat. Uppdraget ska redovisas till Socialdepartementet den 30 september 2018: http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/10/regeringen-vill-se-starkare-skydd-vid-skonhetsingrepp/

    Vad gäller inom hälso- och sjukvården?
    Enligt 6 kap. 1 § patientsäkerhetslagen (2010:659) ska hälso- och sjukvårdspersonalen utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Av 6 kap. 2 § samma lag framgår det att den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen själv bär ansvaret för hur han eller hon fullgör sina arbetsuppgifter. Det innebär dock ingen inskränkning i vårdgivarens ansvar enligt patientsäkerhetslagen eller annan författning.
    Botulinumtoxin är ett preparat som är klassat som ett läkemedel. Vid läkemedelshantering med botulinumtoxin torde det krävas en läkare i verksamheten eftersom att endast läkare kan förskriva läkemedlet så att det kan lämnas ut från öppenvårdsapotek. Regler om iordningsställande och administrering (t.ex. genom injicering) av läkemedel inom hälso- och sjukvården finns i HSLF-FS 2017:37. Enligt föreskriften får en sjuksköterska iordningställa eller administrera läkemedel. Föreskriften hittar du här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20604/2017-5-2.pdf

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick svar från ESTETISKA INJEKTIONSRÅDET. Svar vi fick finns nedan:

    Hej!

    Sverige har tyvärr inget klart regelverk då det gäller estetiska injektioner. (Fillers injektioner)
    Detta är under fortsatt utredning och i dagsläget har Socialstyrelsen bollen.
    En utredning gjordes av Socialdepartementet innan dess, se länk, och läs gärna lagförslaget se länk PDF.
     http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2015/11/sou-2015100/
    http://www.regeringen.se/4add1a/contentassets/c4e8e2941f184cf687325953e5838f9e/kroppsbehandlingar--atgarder-for-ett-starkt-konsumentskydd-sou-2015100.pdf

    Vi i branschorganisationerna skrev alla liknande remissvar att vi ville att den skulle bli ännu tydligare och skarpare,
    dessutom att det ska på något sätt lyda under hälso och sjukvårdslagen.
    Vi får se nu vad Socialstyrelsen kan åstadkomma.  Se länk ang pågående uppdrag.
    http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/10/regeringen-vill-se-starkare-skydd-vid-skonhetsingrepp/

    Då det gäller Botulinumtoxin injektioner (ex Botox) som är ett läkemedel så måste man vara leg.läkare för att få förskriva detta,
    och läkaren kan sedan delegera en leg.sjuksköterska att ge det.

    Att bli injektions sjuksköterska i den estetiska branschen,
    så rekommenderar de flesta av oss att man först är Leg. Sjuksköterska i minst några år,
    innan man börjar med detta så att man har erfarenhet i sin yrkesroll och kan göra medicinska bedömningar.
    Därefter kanske arbeta på plastikkirurgisk enhet för att lära sig mer i yrket.
    Sedan går man speciella injektionskurser som man ansöker om att gå hos läkemedelsbolagen som tillverkar Botulinum och fillers.
    Seriösa läkemedelsbolag/fillerföretag säljer fillerpreparat endast till  leg.läkare eller sjuksköterska som har en delegerande leg.läkare bakom sig.

    Vi arbetar hårt i organisationerna med att stärka patientsäkerheten, bland annat genom att höja kunskapen hos våra medlemmar,
    och att alla försöker nå ut till allmänheten att det är en oerhörd risk att gå till någon som inte är medicinskt utbildad,
    och de ska dessutom ha rätt erfarenhet/utbildning för estetiska injektioner. Då det kan ske permanenta skador av dessa injektioner, med men för livet.

    Med vänliga hälsningar

    Liselotte