Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är två olika saker:
    att uppnå kraven för gymnasieexamen
    och
    att få meritpoängen (extrapoäng som ger fördel vid ansökan till svenska universitet).
    I gymnasieexamen på gymnasiet ingår 2500poäng och minst 200poäng kan man ha "vilka kurser som helst" (inom Individuellt val) och därför kan även kurser i ämnet Modersmål ingå inom de 200poängen. På många program kan man även ha många fler språkkurser i sitt examensbevis; beror på vilket program man tar examen från. Så, uppge gärna vilket program & nationell inriktning det handlar om.
    Vad gäller meritpoängen, så är det Extrapoäng som inte är obligatoriska men de ger fördelar vid ansökan till nästan alla svenska högskole-universitetsutbildningar. Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om kraven för examen från gymnasiet - på gymnasieGuiden.se/examen
    Varken sig kraven för gymnasieexamen eller reglerna kring meritpoäng skiljer sig mellan kommunala och fristående gymnasieskolor.

    Studie- och yrkesvägledare