Apskaft

    Jag vill söka till högskola i höst 2024 men vill ha lite starkare merit då jag just nu bara har 2.0 i extra merit. Kan jag göra en prövning i Engelska 7 (en kurs jag aldrig har gått) för att kunna få +0.5 extra merit? Och om jag gör en sån här prövning i mars, kommer meriten jag får då räknas med när jag söker in till högskola i april? Jag har gått engelska 6 om det skulle vara ett krav och jag förstår att jag behöver betala 500kr. Jag undrar även om detta stämmer: nuvarande merit: 440/25 + 2.0 = 19.60 merit om jag gör en prövning och får E i Engeska 7: (440+10)/26 + 2.5 = 19.81 merit om jag gör en prövning och får E i Engeska 7: (440+20)/26 + 2.5 = 20.1 MVH Apskaft

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste göra anmälan inom anmälningsperioden på www.antagning.se (alltså söka till den utbildning du vill läsa HT-24 i tid) och sedan kan komplettera din ansökan t o m sista dag för komplettering som brukar ligga mitt i juni, se info om "viktiga datum" på antagning.se

    Betyget i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt meritvärde. Det stämmer att max antal meritpoäng är 2.5 och om du idag har 2.0 då kan du få ännu + 0.5. Med det nya/högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt även i den nya kursen, t.ex eng7, som ger dig fler meritpoäng. De exakta beräkningar vill jag inte ge mig in på - för att vad du eller vi räknar fram kommer inte spela ngn roll, utan det är vad antagning.se räknar fram som gäller.

    Vad gäller prövningar och att du inte läst den kursen som du vill pröva i. Formellt sett så behöver man inte uppvisa några betyg, så du får anmäla dig till prövningar i vilka kurser du vill. Dock är det kanske inte så lätt att klara (med godkänt resultat) prövningen i en kurs som man inte har läst.
    Du får gärna göra prövningen; oavsett resultatet, kommer dina chanser att komma in på högskola-universitet eller en annan utbildning, t.ex inom yrkeshögskola, ej minska. Får du godkänt i eng7 får du högre meritvärde (i BII, kompletteringsgruppen). Får du ännu högre betyg än E, får du ännu högre höjning av ditt meritvärde.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Apskaft : Tack för ditt svar!