Julisjulis12

    Hej! Jag har hoppat av två olika program på universitetet, men jag skulle vilja göra ett nytt försök med studier till vårterminen. Det finns ingen bättre känsla än att göra en skrivuppgift som jag är riktigt nöjd med och jag tycker överlag att jag presterar bra när det väl gäller. Problemet är att jag absolut hatar att gå på föreläsningar och seminarium på universitetet. Det känns så ensamt och läskigt då jag har svårt att få kontakt med klasskamrater + att min add inte låter mig fokusera på något som sägs. Jag är värdelös på gruppuppgifter och det finns inget läskigare än när föreläsaren ställer mig en fråga. Jag skulle vilja plugga men jag är rädd att det kommer sluta med ytterligare ett avhopp. Har ni några råd om vad man kan göra? Pluggade distans under pandemin, men det gick inte så bra då själva kursen var för svår, men kan det vara något att överväga? Eventuellt ändra studietakt? Tacksam för svar, Julia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se om du hittar utbildningar på distans utan eller med få obligatoriska träffar. Utbud av högskole-universitetsutbildningar som ges på distans utan obligatoriska träffar är ganska begränsat men se om du på www.antagning.se hittar sökbara utbildningar på distans utan träffar eller med få träffar.
    Du kan också titta på utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet: inom yrkeshögskola finns många distans utbildningar med nästan alla har några obligatoriska träffar... utbud finner du på www.yhguiden.se
    Andra utbildningsformer där eftergymnasiala utbildningar kan finnas är folkhögskola (i första hand ligger där utbildningar på eftergymnasial nivå mot yrket Fritidsledare), KKU och privata skolor/utbildningsanordnare.
    Ett annat råd är att du kanske kan försöka hitta någon sort "behandling" eller terapi mot de problem du upplever när du studerar.

    Studie- och yrkesvägledare