Sture
    Om matte 4 är ett krav för att få behörighet till en linje på ett universitet, men man har ett F i matte 4, kan då ett E eller högre i matte 5 göra att man har behörighet ändå eftersom att matte 5 bygger på matte 4 och är en svårare kurs?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Ja, Sture, det borde vara så som du skriver i din fråga. Dessutom fick vi svar från en expert på UHR, universitets- och högskolerådet, att högre kurs /godkänt betyg/ ger behörighet vad det gäller lägre kurser.

    Dock kan det ibland vara så att vissa lärosäten kan av olika anledningar "motsätta" sig det. Ex. privat högskola, som till Handels i Stockholm... behöver inte följa de sedvanliga reglerna, kan införa egna regler.

    Det finns också någonting som heter "akademisk frihet" vilket betyder att högskolor och universitet i Sverige kan ibland "hitta på" egna lokala regler.

    Och ännu en synpunkt: om du t.ex får godkänt betyg i matte 5, då borde du de facto ha kunskaper i matte 4, då kan du göra prövning och få även högre än godkänt betyg i matte 4, som kommer också att höja meritvärde för dig! :) Det där med meritvärde: F betyg drar ner meritvärdet/jämförelsetalet (betygssnittet) - rätt så mycket. Skillnad mellan F och E är lika stor som mellan E och A; så om du höjer från F till E - är det lika stor höjning som om du höjde från E till A betyg. Det finns alltså all anledning att skaffa sig godkänt betyg i matte 4, om du ändå kommer att ha ännu högre mattekunskaper!

    Vänligen och lycka till med dina studier!

    L. :)

    Liselotte