zarine

    Jag vill gärna plugga till läkarlinjen på universitet, men vill också gå typ VO för att det ä mer praktiskt o bland annat Jag vet att man kan läsa upp ämnena på komvux och så där men om jag gör det, om jag läser upp ämnena på komvux, kommer det göra min ansöka till läkarlinjen mindre värdig asså typ minska mina chanser att komma in? och kan jag ansöka till universitet utomlands om jag läser upp det på komvux?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    som reglerna ser ut nu (året 2024) så prövas man i BII (kompletteringsgruppen) av Antagning.se i fall man utan kompletteringar är obehörig. Och i BII-urvalet brukar högre antagningsgräns "uppstå", alltså kan man säga att det är "svårare att komma in" för att man måste ha högre betyg för att vinna i konkurrensen.

    Gör högskoleprovet
    Men du kan också göra högskoleprovet och prövas i så fall i HP-urvalet och då kan du komma in även med lägre betyg (för att det enda som spelar roll i HP-urvalet är hur högt resultat man har på högskoleprovet).
    Vad gäller komma in på universitetsutbildning utomlands så får man fråga på de skolorna utomlands där man vill läsa. Det finns många olika länder som kan ha många olika regler. I vissa länder får man ansöka om studerande-visum och det är inte säkert man får ett sådant visum och då spelar det ingen roll hur höga och vilka betyg man har för att man får inte vistas i landet om man vill studera där... men inom EU så gäller det att svenska medborgare får studera på samma villkor som landets egna invånare. Och detsamma gäller även inom det Nordiska samarbetet (alltså får svenska medborgare läsa i Norge på samma villkor som norska medborgare, trots att Norge är inte med i EU).
    Att läsa på VO tycker jag är en bra idé; att lära sig "praktisk medicin" har många fördelar. Oavsett vad man jobbar med i framtiden, så är det mycket bra att kunna ge första hjälpen och många arbetsgivare uppskattar det stort. Läs gärna om VO på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO
    Hänvisningar/lästips:
    -- https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    -- information om VO på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO
    -- bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram

    Studie- och yrkesvägledare
    • zarine :

      Tackk sååå mycket