AddiPaddi123

    Hej!:) Jag undrar om det är möjligt att efter studenten (dvs som person som gått ut gymnasiet) kontakta sitt förra gymnasium och be om att få göra en/eller flera kurser extra i efterhand istället för ex komvux etc? Jag gick sista tiden på gymnasiet på ”Hermods Gymnasium” då jag bodde utomlands - men de säger att jag inte verkar kunna lägga till nån kurs/göra komvux där då jag bla är bokförd i Stockholm (som de ej har avtal längre), men jag känner att eftersom jag är en föredetta student där borde jag kunna få support / hjälp från dem att göra om en kurs etc.? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är tyvärr så att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "hör man" till komvux, och ej längre till gymnasieskolan. En gymnasieskola får inte anta en person som är äldre. Du kommer därför få Nej som svar från din f d gymnasieskola. Du bör söka läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Ett annat alternativ för dig att söka allmänna kurser på folkhögskolorna. Från det att man är 18 år får man läsa på en valfri folkhögskola. Eftersom folkhögskolorna inte är kommunala, har du rätt att läsa på vilken folkhögskola som helst i hela Sverige. På allmänna kurser kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet (till högskolestudier) på kortast tid som är = ett läsår (om man har påvisa att man har klarat av minst 2 läsårs studier inom gymnasiet eller komvux på gymnasial nivå).
    Om studieformen Komvux var god läs på framtid.se/studier/komvux
    Om studieformen Folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare