hej12345

    Hej! Jag går tredje året på natur på gymnasiet. Jag är inte så nöjd med mitt betyg i matte 3c (en avslutad kurs) som drar ner mycket på min merit. Kan jag göra en prövning på den kursen nu till våren innan jag tar studenten? Om inte finns det nåt annat sätt jag kan ändra betyget innan jag tar studenten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om du har F som betyg i kursen, då har du rätt att göra prövning innan du går ut gymnasiet. I annat fall måste du först gå ut gymnasiet och sedan försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningen.
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner (behöver alltså inte vara i den kommunen där man är folkbokförd). Läs också gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Jag känner tyvärr inte något sätt att höja betyget (från E eller från högre betyg) innan du går ut gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare