Talgoxe

    Har frågat runt lite angående hur jag ska göra med mitt idrottsbetyg som jag har streck i men inte riktigt kommit fram till något, om jag ska läsa upp det på komvux måste jag läsa ett annat ämne eftersom dem inte erbjuder idrott. Vill gärna läsa matte 3b som "ersättare" men vill helst inte behöva slösa ett helt år endast för att ersätta mitt idrottsbetyg. Går det till exempel att göra prövning i matte 3b på min skola nu under våren och ersätta idrottsbetyget på det sättet eller måste det vara just idrott om jag läser det på gymnasiet? Om det inte går att lösa nu under vårterminen hade det då gått att göra en prövning i matte 3b på komvux under sommaren för att ersätta idh1 med matte 3b eller måste jag vänta till hösten? Vill söka basår till hösten för att komma vidare i min utbildning och måste därför ha en examen och helst ha med mig matte 3b. Prövning i idh1 är tyvärr inte aktuellt.

    • Milla : Läser du år 3 på gymnasiet nu, under det här läsåret och "tar studenten" till sommaren 2024? Det är jätteviktigt att veta om du är gymnasieelev eller om du är redan "klar" med gymnasiet och läser t.ex på komvux.
    • Talgoxe : Ja, detta är min sista termin och jag tar studenten nu till sommaren.
    • Milla : Jag har skrivit en kommentar nedanför mitt svar (se nedan); Kort svar: fråga på din skola om du får göra prövningar i Idrott1 och i matte 3b. Om du inte får, går du ut gymnasiet med ett Studiebevis. Ta ditt Studiebevis till komvux efter studenten; läs matte 3b på komvux och ta efter det ut Examensbevis från komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Inför studier på de svenska universiteten och högskolorna måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Och Grundläggande behörighet kan man påvisa att man har - på olika sätt:__ett sätt är att få ut STUDIEOMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET från en folkhögskola (det tar som kortast ett läsår, kan ta längre tid och har man ej tidigare läst på gymnasial nivå då tar det minst 3 läsår);
    eller så kan man ta ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux och då även ha godkända betyg i kurserna svenska 2 och 3 samt engelska 6.
    Grundläggande behörighet kan man påvisa även genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala betyg men i så fall har man inget att konkurrera med och måste göra Högskoleprovet (för att kunna konkurrera).Arbetslivserfarenhet räknas i detta fallet från det året då man fyller 19 år, så man måste hinna bli minst 22 år också.
    I examensbeviset från gymnasiets nationellt program (gäller alla nationella program) är kursen Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs; den kan ingå med betyget F. Har man "streck" då har man inte ngt betyg och kan med det inte ta ut examensbevis från gymnasiet. Går man ut gymnasiet med ett studiebevis kan man komplettera mot examensbevis på komvux.
    I examensbevis från komvux kan inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå (får ej ingå). För att ta ut examensbevis från komvux måste man få minst ett betyg i en komvux-kurs eller prövningsbetyg (i prövningen man gjort efter det att man slutade på gymnasiet). Att bli antagen till en komvux-kurs eller få lov att som icke-gymnasieelev göra prövning, så måste man först "gå ut gymnasiet". Så länge man är inskriven på en gymnasieskola får komvux ej ta in på ngn kurs eller erbjuda möjlighet att göra prövningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Talgoxe : Okej tack! Går just nu min sista termin i 3an och tar studenten till sommaren, ska göra prövning i ett annat ämne på min gymnasieskola under denna termin. Går det även att göra prövning i matte 3b nu under vårterminen och ersätta idh1 med det betyget jag får i prövningen eller måste jag isåfall göra prövning i idh1/vänta tills jag tagit studenten och göra prövning i matte 3b på komvux för att sedan få examen genom dem? Undrar alltså om jag kan göra båda prövningarna nu och slippa komvux.
    • Milla :

      Utan BETYG (och F är också ett betyg) i kursen Idrott och hälsa 1 går det inte ta ut examensbevis från gymnasieskola; detta för att den kursen är på gymnasiet en Obligatorisk kurs.
      Du kan ta in F-betyget i Idrott och hälsa 1 in i ditt examensbevis. Dock drar F-betyget ner ditt snittbetyg ganska mycket och i examensbeviset är kurserna "låsta" (mening: för att höja meritvärde blir du tvungen höja betygen i just de kurser som finns i ditt examensbevis).
      Du frågar om det går att göra prövningar innan sommaren och slippa komvux. Reglerna säger att en gymnasieelev har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast i två fall: om eleven fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs som finns i elevens Individuella studieplanen inte kunde erbjudas/genomföras (vilket kan t.ex bero på lärarbrist). Om du inte har F i Idrott1 och inte heller i matte 3b, och om undervisning i Idrott 1 erbjöds för dig, och matte 3b inte ingår i din individuella studieplan, då ingår det inte i dina rättigheter att få göra prövningar. Gymnasieskola kan dock erbjuda eleven att göra prövningar om skolans ledning beslutar om det; det är inte förbjudet för skolan att låta dig göra prövning/prövningar i princip i vilka kurser som helst. Men det är dyrt och besvärligt för skolan att anordna prövning därför blir det oftast så att endast de som har Rätt att göra prövning får göra det. FRåga om det på din skola. Jag hoppas din skola kan gå dig tillmötes och ge dig möjlighet att göra prövningar, men jag blir inte förvånad om du får Nej som svar från din skola - för att det, som sagt, dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar (det går åt mycket lärartid tll varje prövning + administration kring prövningen; hela kursens innehåll måste testas vid "en prövning" och det är inte vid ett tillfälle utan vid minst två tillfällen för varje kurs - den skriftliga och den muntliga delen och frågorna till den muntliga delen bör sättas ihop individuellt för varje elev (utifrån hur hen svarade på den skriftliga delen); det är alltså ganska många lärartimmar som går åt för varje prövning; det är även 2 lärare som bör delta (en av de - en Medbedömare), så det är två lärare som lägger sin tid på varje prövning. Skolorna anser oftast att de inte har de resurserna utan säger till eleverna att de som inte har rätt göra prövning får inte göra det.
      Jo, glömde att skriva om att det går inte ersätta idrott med matematik; det är olika ämnen.