Rakibul
    Hej!
    Vad innebär den grundläggande behörighet?
    Jag gick inte till gymnasiet i Sverige. Nu har jag 1100 gymnasiet pöang som jag fick från komvux. Hur mycket gymnasiet pöang behöver jag att ansöka till universitet? Är det 2400 pöang eller 2250 pöang?
    Mvh
    Rakibul Hasan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rakibul Hasan!

    Grundläggande behörighet kan man få på lite olika sätt. Exempelvis om man har arbetat i minst 3 år på minst halvtid och har arbetsgivarintyg (tiden räknas in från den dagen man fyllde 19 år) - då räcker det med några få godkända betyg från gymnasiet. Men i så fall kan man endast konkurrera i HP-urvalet (alltså det är nästan ett Måste att man gör högskoleprovet). På tal om högskoleprovet - just nu och till 1 februari kan man anmäla sig till högskoleprovet som äger rum 6 april 2019.
    ***
    Om du vill få ut Examensbevis och kunna konkurrera i betygs-urvalet, gäller det för examensbevis från komvux att man har minst 2400 betygsatta poäng (och av dem minst 2250 Godkända men F betyg kan man inte ha i vilka kurser som helst, exempelvis måste man - om man vill få grundläggande behörighet bland annat tvunget ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3; i engelska 5 och 6 och i matematik 1.
    Det bästa rådet vi kan ge är att du gör studieplanering med SYV på komvux och följer sedan den planeringen.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Nu läser jag 400 pöang. I slutet av termin det ska bli 1500. Nu läser jag kemi 2, biologi1 , matte 3c och geografi 1. Mitt mål är att börja universitet i 2020. Jag har betyg i engelska5,6 och SAS 2. Om jag uppnår 2250 pöang från komvux. Räcker det ? Och vad ska hända med gymnasiet arbete här fallet ?

      Jag har pratat med några yrkesvägledare men de var inte hjälpsam. Däremot visade de irriterande känslor mot mig.

    • Anna :

      Tråkigt att du upplever att yrkesvägledare inte var hjälpsamma.
      Du måste, hur som helst, få ut Examensbevis. Ett av villkor för att kunna få ut Examensbevis är att man har Godkänt betyg i Gymnasiearbete. Du behöver också ha godkänt betyg i SAS 3 (eller svenska 3) - för att få grundläggande behörighet.
      Man kan ta in max 150 poäng betygsatta med F (icke-godkänt betyg) in i examensbevis från Komvux, men det avråder vi ifrån.
      Om du till sommaren får ihop 1500 godkända gymnasiepoäng, återstår det ännu 900 poäng att läsa (eller göra prövningar i) och det borde du hinna göra under nästa läsår.
      200 poäng av de 900 poäng bör vara SAS 3 och Gymnasiearbete (vardera kurs á 100 p). De resterande 700 poäng bör inkludera kurser som du behöver för särskild behörighet till just "din högskoleutbildning", tycker jag. Vet inte vilken utbildning du siktar på, kan därför inte ge råd.

    • Anna : Du borde också kunna ta in följande kurser i ditt examensbevis: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet (det är 300 poäng inom ämnet Modersmål); och även Moderna språk (som är samma språk som ditt modersmål, men inom ämnet "moderna språk"), där det finns sju stycken kurser: från Moderna spårk 1 till och med 7 (det är totalt 700 poäng). Om komvux i din kommun kan erbjuda undervisning i ditt modersmål eller i moderna språk (i samma språk som ditt modersmål), vet inte jag; men du kan fråga om det. Du kan också försöka göra Prövningar i Modersmåls-kurserna och/eller i Moderna språk. Betyg från prövningar kan man ta in i examensbevis från komvux.
    • :

      Tack så hemsk mycket! Jag uppskattar att du lysande och svarade på alla mina frågor. Min plan är att läsa högskoleingenjör programmet på universitet. Jag tror det går bra om jag genomsnitt meritvärde 15:00 att konkurrera i B2.  Men jag tänkte att läsa ett ämne under sommaren. Och jag planerade läsa biologi 2, SAS 3 , Eng 7 och Historia 2a under hösttermin. Och sedan vill jag läsa fysik 2 och matte 4 och gymnasiet arbete nästa år. Om jag får läsa modersmål då vill jag undvika historia 2a. Det var hela min studieplan att börja universitet.

    • Anna : Det låter bra. Du har en plan. SAS 3, Fysik 2 och Matematik 4 behöver du för behörighet. De övriga kurser du nämner i din kommentar, eng7, historia 2a och biologi 2 krävs inte för särskild behörighet till Högskoleingenjörsprogrammen på de svenska lärosätena. Du kan, alltså läsa andra kurser i stället, om komvux i din kommun kan erbjuda det. Lycka till!
    Läs alla kommentarer