Matilda

    Hejsan! Jag tar studenten i sommar och vill läsa vidare på universitetet på förskolelärarutbildning. Har tyvärr inte grundläggande behörighet så kommer först behöva läsa på komvux. Jag undrar bara om grundläggande behörighet behöver jag bara svenska 1 och 2? Eller måste jag ha svenska 3 också? Är förvirrad för får olika svar, när jag googlar står det att det bara behövs svenska 1 och 2 medan andra säger att det är svenska 2 och 3 Så vet inte riktigt vad som är rätt!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du behöver för grundläggande behörighet ha Examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6. Examensbevis kan du inte få utan godkända betyg i bland annat svenska 1 och engelska 5. Om du går ut gymnasiet med studiebevis, behöver du göra planering mot examensbevis från komvux - på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan samtidigt också söka till många olika folkhögskolor - du söker Allmänna kurser på gymnasienivå där. På en folkhögskola läser man mot Studieomdöme. Om du får studieomdöme om grundläggande behörighet, då kommer du ha grundläggande behörighet. Högsta omdöme är 4.0. Sikta på så högt omdöme du kan! Du kommer i så fall prövas i BF-urvalet. Om studieformen Folkhögskola var god läs på Framtid.se/studier/folkhogskola
    ****
    Om du undrar varför du hittar olika svar när du googlar på grundläggande behörighet, så är svaret det att reglerna har ändrats flera gånger på ganska kort tid. Men de nuvarande reglerna gäller för ungdomar som började på gymnasiet hösten 2011 och senare och då läser man mot Examensbevis (tidigare läste man mot ett Slutbetyg från gymnasiet) och ännu tidigare lästa gymnasieelever mot Avgångsbetyg och så vidare... längre bakåt i tiden fanns olika utbildningsdokument med olika krav som skulle uppfyllas för att få ut det dokumentet. Det senaste innan examensbevis var Slutbetyg (som man fortfarande - på komvux - på undantag kan få men endast om man har minst ett gymnasiebetyg som är betygsatt i det gamla systemet med betygsskala IG-G-VG-MVG, alltså icke-godkänt, godkänt, välgodkänt och mycket välgodkänt); och betygen på den skalan kunde man få t o m sista juni 2016. Från 1 juli 2016 kan man på gymnasiet och på komvux i Sverige endast få betygen i den nuvarande skalan F-A. I slutbetyget behövde man ha godkända betyg i 2 kurser i svenska, Svenska A och B för att få grundläggande behörighet och de motsvarande nuvarande kurser är Svenska 1 och 2... men du kan ju inte få ut ett slutbetyg för att du är för ung och för dig gäller reglerna för examensbevis och då är det för att ha grundläggande behörighet, så krävs det, inom svenska (eller svenska som andraspråk) godkända betyg i kurserna 1, 2 och 3.
    Reglerna är många och komplicerade. I vissa fall kan undantag göras, men inte i detta fallet. För dig gäller det att få ut examensbevis och inom det eller utanför det även ha godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3. Om du läser mot omdöme på en folkhögskola, så gäller exakt "samma sak": du behöver ha omdöme om att du har godkända kunskaper i svenska 1,2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3.

    Studie- och yrkesvägledare