Nirawan
    Hej, jag har en liten undring. Jag ska åka och plugga utomlands direkt efter nian i ett år men jag ska komma tillbaka senare och försätta mitt år på IB linjen. Jag undrade om jag då skulle göra gymnasie valet nu eller ska jag avakta. Min SYV på skolan sa att jag kan vänta tills omvals perioden men gäller de eller ska jag hitta på ett annat sätt. Jag har även tappat bort mitt val lösenords papper så hur löser jag det här?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ta kontakt med ditt antagningskansli, se på www.antagningskanslier.se där finns det alla kontaktuppgifter.

    Syv på din skola borde också kunna hjälpa dig med lösenordet.

    ang läsa utomlands och läsa på IB så har jag inte förstått vad dina planer är. Kommer du att läsa IB utomlands i ett år och fortsätta i Sverige sen?

    • : Jag läser först ett exchange år i USA. men forsätter mina sudier på IB linjen när jag kommer tillbaka.
    • Mikael : IB är lite speciellt med för att det är två-årigt program med förberedelse år under åk1. Ta kontakt med den gymnasieskolan som du vill läsa IB på vid ankomst till Sverige ... Vilken skola är det?
    • Mikael : Bra om du uppger i vilken stad i Sverige du bor.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nirawan!

    Menar du att du kommer direkt efter åk9 åka utomlands på ett "utbytesår" och när du året därpå är tillbaka i Sverige, vill läsa på IB programmet i Sverige? Stämmer det?

    Hur säkert är det att du åker på utbytesår? Är det redan bestämt, betalt och helt klart? Eller är det planerat men ej säkert till 100% att du åker på utbytesår?

    Du kan i vilket fall söka till IB-programmet och till några andra program på samma skola eller på andra skolor /som back upp/ - i fall du inte skulle åka på ditt utbytesår. Det är inte alls farligt att söka och sen om du kommer in på en gymnasial utbildning men ej vill eller kan läsa, tackar du bara Nej till din plats.

    Om du skulle tacka Nej till erbjuden plats, måste du söka året därpå igen (som om du inte sökte året innan) - du söker då på dina "gamla" grundskolebetyg och konkurrerar om plats på utbildningen på ett vanligt sätt igen.

    Angående IB programmet: det är ett speciellt program, det enda programmet i Sverige som är Internationellt program - till skillnad mot alla andra gymnasieprogram. Det är därför inte helt otänkbart att IB-gymnasieskola skulle kunna acceptera de betyg som du får under ditt utbytesår utomlands. Det måste du fråga på en IB-skola. Därför frågar jag dig - i vilken del av Sverige du bor, då kan jag hänvisa dig till de skolorna som erbjuder IB och som ligger inom pendlingsavstånd för dig.

    Du kan annars själv se presentationer av alla de skolorna som från hösten 2016 erbjuder pre-IB /förberedande år på IB-programmet/. Det är ca 30 gymnasieskolor i Sverige och du kommer direkt in på rätt sida på GymnasieGuiden om du klickar här >>

    Det är alltid bättre att "söka i onödan" än att inte söka och ångra sen att man inte gjorde ansökan i tid. Till en erbjuden studieplats /gäller alla utbildningar: på gymnasiet, på högskola, på yrkeshögskola mm/ kan man alltid tacka Nej. Det är bättre att söka och ha möjlighet att ändra sig och inte åka på ett utbytesår /om ngt händer som gör att man inte vill eller kan åka/. Det är alltså mitt råd till dig att du söker till gymnasiet till hösten 2016, även om du har planer på att vara utomlands under läsåret 2016-17.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Obs! att alla "blåa ord" i våra svar - är klickbara länkar.

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Julia Syv