Hazal
    Hej!
    Jag hade skrivit ett gymnasiearbete förra året på gymnasiet,fast jag fick underkänt på den eftersom jag hade inte tid kvar för att förbättra den. Och just nu har jag sökt till komvux och ska börja med kursen i mars. Min fråga är, är det okej om jag använder mitt arbete eller behöver jag skriva ett nytt arbete?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är din Handledare för gymnasiearbete som du får i kursen som bestämmer. Jag tänker så här: ditt gamla GA blev ju inte godkänt så det behöver antingen förbättras eller göras om helt.

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hej Hazal,
    jag håller med det svaret som du fick från Milla SYV men vill bara utveckla lite mer.
    För det första, så måste Tema för GA /gymnasiearbete/ vara "överens" med det programmet som du ska ta Examen från. På komvux behöver du inte nödvändigtvis ta examen från samma program som du läste på gymnasiet.
    Så, det temat du hade på ditt gamla GA kanske inte kommer att passa nu.
    ***
    För det andra, så tänker på på "aktualitet" - beroende på temat så kanske de "fakta" som du tog upp ditt gamla GA inte längre är aktuella (exempelvis pga nya rön).
    ***
    Om det är rätt tema och fakta inom GA är fortfarande aktuella, då kanske du kan ha ditt gamla GA som "bas"/ grund - för ditt nya GA. Men det måste du ta upp med din handledare för gymnasiearbete.

    Jo, viktigt! Temat för GA måste din handledare godkänna på förhand; och det är inte alls säkert att den nya handledaren godkänner det gamla temat (hen kanske tycker att det temat pasar inte in i det programmet, som du ska ta examen ifrån på Komvux).
    Så, mitt förslag är att i fall du vill ha samma tema som på ditt gamla GA, så föreslår du det temat till din nya handledare på Komvux. Få handledarens godkännande (angående temat och upplägget) innan du lägger mer tid på att förbättra ditt gamla GA, är mitt råd.

    Vänligen och lycka till!
    D: