Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Här är några förslag på vad ditt gymnasiearbete kan handla om:

    1. **Historisk Arkitektur**: Utforska historien bakom en viss arkitektonisk stil, t.ex. gotisk, renässans, barock, eller modernism.

    2. **Hållbar Arkitektur**: Undersök hur arkitektur kan bidra till mer hållbara samhällen. Hur kan byggnader designas för att minska sin miljöpåverkan?

    3. **Teknologins Roll i Arkitektur**: Hur har teknik (som CAD-program eller 3D-printing) förändrat arkitektens arbetsprocess och designmöjligheter?

    4. **Psykologi och Arkitektur**: Hur påverkar fysiska utrymmen människors känslor, tankar och beteenden?

    5. **Lokal Arkitektur**: Fokusera på arkitektur i din egen stad eller region. Vad gör den unik? Har den påverkats av globala trender eller behållit en distinkt lokal stil?

    6. **Arkitektur och Stadsplanering**: Hur formar arkitektur och stadsplanering livet i städer? Hur påverkar det saker som trafikflöden, grönområden och sociala interaktioner?

    7. **Bostadsarkitektur**: Hur har bostäder förändrats över tid? Vad säger en bostad om den tid den byggdes i och de människor som bor där?

    8. **Arkitektens Roll**: Vad är en arkitekts ansvar utöver att designa byggnader? Hur påverkar de det bredare samhället genom sina beslut?

    9. **Kritik av Modern Arkitektur**: Vissa hävdar att mycket av dagens arkitektur känns opersonlig eller att det saknas en mänsklig skala. Vad är dina tankar om detta?

     OBS! glöm inte att få val av temat godkänt - av din handledare för gymnasiearbete.

    Lycka till med ditt gymnasiearbete! Jag hoppas att dessa förslag (ovan) blir till hjälp/inspiration!

    Studie- och yrkesvägledare