Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    SAS är förkortningen för "svenska som andraspråk". SAS 1 en gymnasiekurs på 100 poäng. SAS 2 är nästa kurs som också är på 100poäng. Varje av de kurserna kan man, på heltid, läsa på fem veckor. Alltså, läser man, på heltid, båda kurserna på sammanlagt 10 veckor.
    10 veckor motsvarar en halvtermin.
    Till gymnasiekompetens läser man i tre läsår, alltså i 6 terminer. SAS 1 och 2 utgör på så sätt, tillsammans, endast en tolfte del av den volymen som "gymnasiekompetens" inkluderar. I gymnasiekompetens, i Sverige, ingår ganska många ämnen. Inom matematik måste man, som lägst, ha godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 1a. Inom engelska måst man, som lägst, ha godkänt betyg i kursen Engelska 5.
    Vad gäller svenska språket, så krävs det för behörighet till universitet, i Sverige, ha godkänt betyg i Svenska 3 eller SAS 3. Vd gäller engelska behöver man inför universitetsstudier ha godkända betyg i Engelska 5 och 6.

    Studie- och yrkesvägledare