Sejla
    Om man inte har gått gymnasie, kan man få gymnasiebetyg i komvux? Måste man visa komvux betyg från grundskolan eller det behövs inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Sejla,

    för att Komvux ska ge plats på en gymnasiekurs vill Komvux vara säker på att personen har tillräckliga förkunskaper, man måste alltså ha "grundskolekompetens", som man kan bevisa med grundskolebetyg eller genom att göra nivåbedömningstester. Visar nivåbedömningstesterna att man har förutsättningar att klara av den kursen på gymnasiet, som man söket till - kan man bli antagen av komvux.

    På Komvux finns det olika typer av studier. T.ex kan man läsa mot Examensbevis för att sedan kunna komma in på en eftergymnasial utbildning. Det är studier på heltid i sex terminer, tre läsår.

    En annan sort av studier är Yrkesutbildningar - som kan vara allt från en halvtermin till tre terminer på heltid. Exempelvis kan man läsa ett yrkeskurspaket för att bli Undersköterska<<, Kock<< eller Elektriker<<.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA